OUDE BEKENDEN

PRIVÉ-MONOPOLIE.

No a monopolio privado, zo staat er op tientallen spandoeken rond de grauwe haven van Montevideo te lezen. Het privé-monopolie in kwestie betreft de uitbating van de containerterminal van Montevideo, die wordt geprivatiseerd. Twee ernstige kansmakers voor het contract : de oude bekenden Hessenatie en Katoen Natie/Seaport Terminals.

De haven van Montevideo biedt een rommelig uitzicht. Goederenpaletten staan her en der verspreid. Ladingen met rijst en zout worden manueel met de schop en de… kom overgeladen. “Eigenlijk konden we de haven in handen van de overheid beter afbreken en er met de hulp van Fernando een moderne installatie bouwen,” klinkt het cynisch bij Orlando Dovat van de Zona Franca de Montevideo, de lokale partner van Seaport Terminals voor het terminalcontract. “Politiek ligt dat te gevoelig. Maar de privatisering van de terminal is een eerste stap naar een efficiënte exploitatie.”

Momenteel heeft de terminal een Gantry-kraan van het type Panamax, die containerschepen tot 34,5 meter breed kan laden en lossen. De bijkomende installaties zullen naar schatting 15 miljoen dollar kosten. De uitbreiding van de terminal (van 8 naar 30 hectare), onder meer door de bouw van nieuwe kaaimuren en kranen, kan 40 miljoen dollar extra kosten.

In september beslist de regering (normaal gezien) wie de containerterminal bouwt en dertig jaar mag beheren. “Technisch gezien is de uitbouw geen groot probleem,” aldus één van de kandidaten. “Dus zullen vooral beleidsoverwegingen spelen.” Hessenatie rekent op de samenwerking met Cargas, dat 67 % van de containerstroom van Montevideo beheert. Projectverantwoordelijke Erik D’hondt (technologiedirecteur van Hessenatie) : “Dit is ons eerste grote internationale project met een ernstige kans op slagen. De combinatie van een lokale partner die de haven door en door kent en ons bedrijf, internationaal gekend als terminaloperator, kan niet stuk.” Volgens Kenneth Prevett, algemeen bestuurder van Cargas “mist het consortium van Seaport en de Deltagroep de lokale maritieme expertise en contacten om de privatisering tot een goed einde te brengen”.

Dovat : “Het tegendeel is waar. Cargas zou een te sterke greep krijgen op de haven. De regering is afkerig van dergelijke monopolisten.” Andere veel geciteerde kanshebbers zijn de consortia van Tecomar(Montemar)/Talfir/Maritima Valencia, Maersk/Christophersen/Planir en Exolgan/HPC/ITL. Hun concurrenten wijzen op een eventueel belangenconflict van de eerste twee consortia, die afhangen van een rederij (klant van de terminal). Exolgan is dan weer een sterke containeroperator in Buenos Aires, de belangrijkste concurrent van Montevideo.

Fernand Huts : “Ons consortium bezit sterke troeven. Mocht Hessenatie het echter halen, ons second best scenario, zullen we uiteraard met hen samenwerken in Montevideo.” “Wat een goede zaak zou zijn,” hoopt Prevett (Cargas). “In dat geval kunnen twee Antwerpse bedrijven hun logistieke technologie met de Uruguayanen delen. Tot voor kort was dat onbestaande.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content