Option gaat voor design
Het Russische Cboss had danseressen op zijn stand, het Duitse Orga Systems een ballonnenblazende slangenmens. Option hield het bij iets waar zijn toekomst van afhangt: een attractief design.
“Het is ons moment om minuten weg te halen van de vaste lijn,” had Vodafonebaas Arun Sarin enkele uren voordien bij de opening van het 3GSM-congres in Barcelona gezegd. In Duitsland claimt hij na achttien maanden twee miljoen klanten voor zijn Vodafone Zu Hause, een formule waarbij je thuis mobiel belt tegen “vastelijntarieven”. Op 19 maart lanceert Orangedochter Mobistar met Mobistar AtHome zijn Belgisch alternatief voor de vaste lijn. Zodra die lijn de deur uit is, wordt elke consument een potentiële klant voor de modems van Option, waarmee hij via het gsm-netwerk kan surfen.
En daar komt design in beeld. Stichter-CEO Jan Callewaert: “We segmenteren. We houden onze high-endproducten voor wereldwijd roamen met alles erop en eraan. Maar er komt ook een low-costaanpak, producten in de richting van honderd euro, enkel voor de lokale markt.” Het gaat om USB-apparaatjes die ook voor vaste pc’s kunnen dienen en zelfinstallerend zijn. “Een nieuw kanaal voor ons. We verwachten dat het mettertijd een groot deel van de koek zal zijn, tot zelfs 25 procent.”
Jan Callewaert ziet 2007 opnieuw een klapper worden, met zeven miljoen verkochte “draadloze modems” wereldwijd, waarvan 2,8 tot 3 miljoen van Option. In 2006 leverde Option 1,8 van de 4,5 miljoen verkochte draadloze modems, schat hij. Rond Kerstmis 2007 verwacht hij het omslagpunt, met een verkoop van 15 miljoen stuks in 2008, naargelang UMTS ADSL vervangt.
Goedkope data, hoge groei
Een onbekende blijven de mobiele datatarieven. “In de VS ging Verizon half 2005 van tachtig naar zestig dollar met zijn flat fee voor onbeperkt datagebruik. Sprint en anderen volgden. Ze zagen een geweldige stijging in hun aantal data-abonnementen. Groeit dat nog als ze tot 39 dollar zakken? Ik denk van wel. De zaak is of hun netwerken de vraag aankunnen,” zegt marketingdirecteur Greg Speakman van het Canadese Sierra Wireless, de naaste concurrent van Option. Ook hij is op zoek naar beter design.
Option blijft met 278 miljoen euro (+40 %) omzet veruit de grootste in zijn markt. Sierra Wireless groeide spectaculair met 107 %, maar strandde op 168 miljoen euro. Novatel Wireless, dat leidt in inbouwmodems (Dell, Toshiba, Sony, Panasonic), komt op 165 miljoen euro (+34 %). Ericsson is alsnog marginaal en Intel en Nokia zetten tot groot gelijk van Jan Callewaert hun plannen niet door. Maar Huawei is andere koek.
“We maken het Option knap lastig,” grijnst Juan Carlos Mata, productmanager voor de UMTS Terminals van de Chinese gigant in Spanje. Hij claimt dat Huawei vorig jaar ongeveer 600.000 datakaarten heeft verkocht. Huawei kan over een breed gamma producten onderhandelen en levert aan Vodafone onder meer de USB-modem voor het (optionele) mobiele data-abonnement bij Vodafone At Home. “We hebben 120.000 van die modems verkocht tussen oktober en januari,” zegt Mata. Huawei is ook klaar met een opvolger die HSUPA aankan, een technologie die de operatoren nog moeten invoeren en die theoretisch sneller is dan wat ADSL vandaag in België biedt, vooral met zijn 2,1 mbps uplink. Option zelf zegt zijn HSUPA-producten nu op het terrein te testen met operatoren en verwacht ze in het volgende kwartaal te kunnen leveren. Maar het is vooral op het vlak van design dat Jan Callewaert denkt dat Option zich kan differentiëren.
Bruno Leijnse
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier