OPGEBLAZEN RECLAME
Nieuwkomer X-Treme uit Sint-Lambrechts- Woluwe wil de markt van opblaasbare structuren professionaliseren.
In de Gouden Gids staan ze vermeld onder de rubriek “driedimensionale reclame”. U heeft de producten van de nv X-Treme ongetwijfeld al tientallen keren gezien : de Esso-tijgers, de Humo– Bert en de grote Hoegaarden-glazen. X-Treme is een Belgisch bedrijfje dat gespecialiseerd is in het ontwerp en de constructie van opblaasbare structuren. Naar eigen zeggen heeft X-Treme de markt, die gedomineerd werd door de reclame via ballonnen, geprofessionaliseerd. “Wij zijn als eerste gestart met een duidelijke catalogus en korte leveringstermijnen,” zegt zaakvoerder Dan Vandevoorde. “Wij maken structuren in zes weken, vanaf de bedenking van het concept tot en met de productie. Ook een constante kwaliteit is zeer belangrijk.” X-Treme biedt bovendien een volledige dienstverlening : de plaatsing, het onderhoud, de herstelling, het opslaan.
X-Treme werd in 1994 opgericht door de drie zaakvoerders Dan Vandevoorde, Dieter Verlaenen en Peter van den Steene. De omzet gaat snel omhoog. Vorig jaar bedroeg hij 26 miljoen, dit jaar wordt 60 miljoen verwacht. X-Treme telt vijf vaste werknemers en 150 losse medewerkers. “Een conglomeraat van kleine zelfstandigen,” noemt Peter van den Steene de diverse medewerkers. Elk weekend worden 70 mensen ingeschakeld voor de bediening van de producten. De lijst van klanten is ellenlang. De meest opmerkelijke prestaties zijn een 600 m2 grote kopie van het parlementsgebouw van Tenerife ; of een 1000 m2 groot “maanstation” voor de tweede grootste Spaanse bank, Caixa. Opblaasbare structuren bieden het logistieke voordeel dat ze, in tegenstelling tot vast materiaal, gemakkelijk te vervoeren zijn.
In eigen land was de Esso-tijger één van de meest opmerkelijke creaties. “Hij was de beste reclame voor ons product,” vindt Dieter Verlaenen. “Iedere Belg heeft er wel één gezien. Nochtans circuleert slechts een beperkt aantal tijgers in het land. Opblaasbare structuren kunnen echt uitgroeien tot een nieuw, machtig reclamemedium. Een handvol Esso-tijgers kost veel minder dan een affichecampagne. Ze gaan langer mee en worden overal opgemerkt.”
X-Treme werkt het liefst met grotere kmo’s. Het bedrijf streeft ernaar alleen te verkopen, niet te verhuren. X-Treme verkoopt zelf rechtstreeks, of via een netwerk van doorverkopers. Dat zijn bijvoorbeeld ballonnenverkopers, reclamebureaus of verhuurders van (kermis)attracties. De export zal de volgende jaren sterk groeien. Momenteel wordt gesleuteld aan de oprichting van een Frans filiaal, in Parijs.
DIETER VERLAENEN, DAN VANDEVOORDE EN PETER VAN DEN STEENE (X-TREME) Opblaasbare structuren zijn effectiever en goedkoper dan affiches.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier