Opel Zafira OPC
Een sportauto met zeven zitplaatsen.
Het woord Performance in OPC staat voor een sportieve look, efficiënte aërodynamica, een standingvol interieur en uiteraard een performante motor gekoppeld aan een sportonderstel en krachtige remmen. En het moet gezegd: de Zafira OPC beantwoordt inderdaad aan deze criteria. Tijdens een proefrit stelden wij vast dat het nieuwe Opel-model de snelste monovolume in Europa is. Het ziet er dan ook naar uit dat de Zafira OPC het ontstaan van een nieuw marktsegment zal inluiden.
Rechtstreekse concurrenten heeft de wagen vooralsnog niet: de wegligging, het sportieve rijgedrag tijdens het nemen van snelle bochten, de soepele en comfortabele ‘handling’ dankzij het grote motorkoppel (250 Nm vanaf 1950 tot 5400 toeren) en het uitstekende remgedrag (ABS, ESP en TC-Plus tractiecontrole zijn standaard) tijdens een brutale noodstop bekoorden ons tijdens onze eerste OPC-rijervaring.
Qua vormgeving verschilt de Zafira OPC op het eerste gezicht niet zo veel van de ‘normale’ Zafira. Maar wie nauwkeurig kijkt, merkt overduidelijk enkele temperamentvolle klemtonen (een extra diep voorbumperschild met grote luchtinlaat, opvallend gestileerde bumpers en zijdrempels, en indrukwekkende 17 inch-velgen geschoeid met sportbanden). Ook binnenin oogt de Zafira OPC sportief _ en dat zonder aan elegantie in te boeten. Opvallend bijvoorbeeld zijn de uitstekende Recaro-sportzetels, het stuurwiel met lederen bekleding en het instrumentenbord dat met witte wijzerplaten is uitgerust.
Kortom: deze sport-monovolume is op maat gemaakt voor liefhebbers van geavanceerde technische eigenschappen. De Zafira OPC zal ongetwijfeld kopers aantrekken bij break-eigenaars die ‘net dat ietsje extra’ verlangen, maar zich om praktische redenen geen tweezitter kunnen veroorloven. Daarnaast lonkt de Zafira OPC ook naar liefhebbers van sportauto’s die vallen voor de veelzijdigheid, het comfort en het gebruiksgemak van een monovolume.
Patrick op de Beeck
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier