Opel Antwerpen kan ook zonder GM
“Had ik de problemen bij GM verwacht? Neen, maar de bankcrisis en de stijgende olieprijzen had ik evenmin voorzien”, wijst de voormalige Ford Genk-topman, Peter Heller, dadelijk op wat volgens hem de hoofdoorzaken zijn van de problemen bij de drie grote Amerikaanse autobouwers (General Motors, Ford en Chrysler). “Het is nu gemakkelijk praten dat ze veel te grote, energieverslindende wagens hebben gemaakt. Maar de Amerikaanse overheid heeft jarenlang de benzine- en dieselprijzen op een erg laag niveau gehouden, waardoor het economisch weinig zin had om de klanten kleinere wagens proberen te verkopen.” Intussen is het vizier blijkbaar bijgesteld: GM wil in 2010 met de op elektriciteit rijdende Chevy Volt op de proppen komen, terwijl bij Ford aan een Fiësta-achtig type wordt gedacht voor de Amerikaanse markt.
Vic Heylen, automobielspecialist bij Management Consulting Leuven, is erg benieuwd naar het businessplan dat de autobouwers op 2 december moeten voorstellen aan de Amerikaanse senaat. “Opnieuw afslanken? Ze hebben de jongste jaren bijna niets anders meer gedaan”, zegt hij. Daarop wees trouwens ook GM-topman Rick Wagoner in de Wall Street Journal: “Sinds 2000 hebben we onze loonlasten met de helft verminderd, de tewerkstelling met een derde en het kader met 45 procent.” Toch lijkt een faillissement van GM steeds moeilijker te vermijden. “Al is op iets langere termijn Chrysler het moeilijkste dossier van de drie”, meent Heller.
Ford Genk, Volvo Cars Gent en Audi Brussels lijken niet dadelijk bedreigd, maar voor GM Belgium in Antwerpen liggen de kaarten anders. Daarom wordt volgens Rudy Kennis, vakbondssecretaris ABVV en lid van de Europese Ondernemingsraad van Adam Opel Gmbh, nu hard gewerkt aan een nieuw businessplan, en een nieuwe structuur voor de Europese dochter. Kennes koppelt daar zelf wel voorwaarden aan vast: “Wij willen over een aantal besparingen spreken, maar wij hebben ook onze eisen: geen bedrijfssluitingen, geen gedwongen ontslagen en meer werknemersparticipatie.”
“In hun plaats zou ik zelf met een besparingsvoorstel durven komen, in ruil voor jobzekerheid”, stelt Heller. Maar Heylen ziet ook andere opties: “Een faillissement van GM zou een mooie kans kunnen zijn voor de Belgische regering om in Antwerpen assemblage te gaan doen, in onderaanneming voor andere merken. In Europa worden elk jaar 15 miljoen wagens verkocht. Worden die niet gebouwd door GM, dan door iemand anders. Ik kan mij inbeelden dat een Chinees, Indïer of een Russische investeerder dan kandidaat is om één of meer fabrieken, waaronder Antwerpen, over te nemen.” Ook Heller sluit een dergelijk scenario niet uit.
L.H.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier