Opblaasbare reclame

© get

Met de nakende festivals start ook het seizoen voor de ‘opblaasbare structuren’ als reclame- en promotiemiddelen. X-treme Creations uit Zaventem maakt ze voor binnen- en buitenlandse klanten.

Toepassingen

Bij menig evenement zijn opblaasbare structuren – inflatables in het jargon – te zien. Als poort aan de ingang van een plein waar een festiviteit is, om de laatste kilometer van een etappe in de Ronde van Frankrijk te markeren of op het podium van Tomorrowland. Er zijn ook opblaasbare objecten in winkels om promoties kracht bij te zetten, op een beursstand, op het dak van een winkel of zelfs als ontvangstruimte. Een merk gebruikt de inflatables om zich tijdens een evenement in de kijker te zetten.

Oorsprong

“Iedereen van ons komt uit de sector van de springkastelen en de springkussens”, zegt Dan Vandevoorde van X-treme Creations uit Zaventem. Vandevoorde startte in 1994 in de business en is een van de pioniers in ons land. “Opblaasbare structuren voor reclamedoeleinden zijn echter complexer dan springkastelen, die rechttoe rechtaan zijn”, zegt Vandevoorde. X-treme Creations profiteerde eind jaren negentig van de groeiende aandacht van adverteerders voor promotie en events.

Soorten

Er zijn twee grote groepen opblaasbare structuren. Er zijn luchtdichte objecten tot twee meter hoog, die ter plaatse worden opgeblazen via een ventiel. Daarnaast heb je grotere structuren tot 25 meter die in de juiste vorm gehouden worden door een continu werkende blazer. De kleine structuren worden vooral gebruikt tijdens beurzen, de grote worden geplaatst bij buitenevenementen. Daarnaast zijn er 2D-objecten, een groot bedrukt doek dat vaak tegen steigers van bouwwerven wordt gehangen op drukbezochte plaatsen. Tot slot is er nog een combinatie van 2D en 3D, een bedrukt doek met daarin een opblaasbaar object verwerkt.

Materialen

De opblaasbare structuren zijn gemaakt op basis van textiel met een laag kunststof. De luchtdichte exemplaren zijn gelast. De grote objecten zijn genaaid. Langs die naden is er luchtverlies. Daarom worden ze met een blazer in vorm gehouden. Een kleine inflatable van twee meter kan in een boodschappentas. De grote elementen worden verpakt in zakken van zo’n anderhalve meter hoog en breed. De objecten moeten stevig zijn en tegen weer en wind kunnen. De lappen textiel worden volgens een ontwerp op maat gesneden. De logo’s en de tekeningen worden vooraf met digitale printtechnieken op de kunststoffen coating aangebracht.

Sociale media

Tegenwoordig is het volgens Dan Vandevoorde ook de uitdaging om een connectie met sociale media te vinden. De ervaring leert dat op grote evenementen, zoals het muziekfestival Tomorrowland, bezoekers selfies maken met het grote opblaasbare object op de achtergrond. “We zien dan een golf van beelden van mensen met onze producten op de sociale media”, zegt de ondernemer.

Coolado

Ook in opblaasbare structuren zorgen ondernemers na decennia van weinig verandering voor vernieuwing. Zo lanceert het Belgische Coolado later deze maand een campagne op de crowdfundingsite Indiegogo.com. Coolado bedacht een uitneembare minipomp, die is ingebouwd in bijvoorbeeld opblaasbare zitzakken. Dat moet het makkelijker maken om zulke zitzakken op te blazen of te laten leeglopen. Nieuw is dat het pompje werkt op een lithiumbatterij die kan opgeladen worden via USB. Ook het materiaal is anders. In tegenstelling tot X-Treme Creations richt Coolado zich dus niet tot andere bedrijven, maar direct tot de consumenten.

Ad van Poppel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content