Op reis zonder zorgen
Nog enkele dagen aftellen en de zomervakantie breekt aan. Of u met de auto of met het vliegtuig op reis gaat, er kan altijd iets misgaan. Hoe bereidt u zich optimaal voor op een zorgeloze vakantie?
Vakantie is een tijd om de stress van het jachtige leven te vergeten. Het laatste wat u dan wilt, is dat er onvoorziene dingen gebeuren, waardoor uw reis een bron van stress wordt. Een goede voorbereiding, waarbij u alle mogelijke risico’s zo goed mogelijk probeert in te schatten, is daarom cruciaal.
MET DE AUTO OP VAKANTIE
Als u met de auto op reis gaat naar het buitenland, moet u er rekening mee houden dat er andere verkeersregels van toepassing zijn dan in België.
Respecteer de snelheidslimieten
Het is belangrijk dat u zich in het buitenland aan de snelheidsregels houdt. Een zware overtreding kan u heel wat geld kosten. Vroeger was de kans veeleer klein dat u een bekeuring in de bus kreeg, nadat u was geflitst in het buitenland. Die tijd is voorbij: steeds meer landen wisselen gegevens van verkeersovertreders uit. Wordt u voor te hard rijden geflitst in Frankrijk, Nederland, Luxemburg of Duitsland, dan valt de boete enkele weken later in uw brievenbus. Als de politie u tot staan brengt en u dan verbaliseert, moet u de boete als buitenlander meteen betalen.
In de tabel Maximumsnelheden in het buitenland vindt u een overzicht van de maximumsnelheden in enkele vakantielanden.
Glaasje op, laat je rijden
Ook in het buitenland gelden er beperkingen op het alcoholpercentage dat een bestuurder in het bloed mag hebben. Net zoals in België geldt er een limiet van 0,5 promille in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Italië en Spanje. Luxemburg, Ierland en Groot-Brittannië zijn iets toleranter, met een alcoholgrens van 0,8 promille. Andere landen zijn strenger: de alcoholgrens bedraagt 0,2 promille in Zweden, Noorwegen, Polen en Estland; en zelfs 0 promille in Hongarije, Tsjechië en Slowakije. Geen alcohol gebruiken voordat u achter het stuur gaat zitten, is hoe dan ook het verstandigst.
Vorig jaar voerde Frankrijk de verplichting in dat bestuurders een alcoholtester in hun wagen moesten hebben. Die verplichting is afgeschaft.
Verwijder de waarschuwingsfuncties op uw gps en mobiele telefoon
In enkele Europese landen — waaronder Frankrijk, Duitsland en Zwitserland — mag u geen gebruik maken van navigatiesystemen die waarschuwen voor vaste en onbemande snelheidscamera’s. Het verbod geldt niet alleen voor gps-toestellen, maar ook voor laptops, pda’s en smartphones waarop die programma’s zijn geïnstalleerd. U doet er dus verstandig aan de waarschuwingsfuncties voor flitspalen te verwijderen. Uitschakelen is niet voldoende.
Laat u zien
De lichten van wagens van enkele automerken branden dag en nacht, tenzij de bestuurder die functie laat uitschakelen door zijn garagist. De lichten van andere merken gaan automatisch aan in tunnels of zodra de zichtbaarheid te laag wordt. In een aantal landen moet u echter altijd met aangestoken lichten rijden. Dat is onder meer het geval in Kroatië, Denemarken, Zweden, Slovenië, Roemenië, Slowakije, Tsjechië, Noorwegen, Polen, Estland, Letland, Italië (enkel op autosnelwegen) en Hongarije (niet in de steden).
Een fluorescerend hesje in de wagen is niet alleen verplicht in België, maar ook in Frankrijk, Oostenrijk en Kroatië. Enkele landen eisen dat elke inzittende een hesje heeft voor het geval dat de wagen met pech langs de weg staat. Dat is het geval in Spanje, Hongarije, Slovenië, Slowakije, Italië, Luxemburg en Tsjechië.
Neem een reservebril mee
Draagt u een bril en rijdt u met de wagen in Spanje, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland of Portugal, dan bent u wettelijk verplicht een reservebril in uw voertuig te hebben. U riskeert een boete als u bij een controle niet over een reservebril blijkt te beschikken. Draagt u lenzen, dan moet u ook daar een reservepaar van bij zich hebben.
Gevarendriehoek is verplicht, en soms twee
In elk land moet u een gevarendriehoek in de wagen hebben. In Spanje en Turkije moet u beschikken over twee gevarendriehoeken. Bij pech moet u er een plaatsen op 50 meter voor uw wagen en een op 50 meter achter uw wagen. Ook als u in Duitsland, Kroatië of Slovenië met een caravan of een aanhangwagen op de weg gaat, moet u twee gevarendriehoeken hebben.
Houd rekening met de beperkingen voor fietsendragers
In Italië mogen fietsenrekken en de fietsen die erop staan, niet breder zijn dan de auto. Portugal is het enige land in Europa dat verbiedt dat een fietsenrek op de trekhaak van een personenwagen wordt bevestigd. Op het dak van een personenwagen en op caravans en kampeerwagens mag u in Portugal wel een fietsenrek monteren.
MET HET VLIEGTUIG OP VAKANTIE
Met het vliegtuig bent u meestal vlug en tijdig op uw vakantiebestemming. Maar een vliegtuigreis kan gepaard gaan met ongemakken. Welke rechten en plichten hebt u in zo’n gevallen?
Eis een schadevergoeding na een vertraging
Als uw vlucht vertraging heeft, moet de luchtvaartmaatschappij voor opvang zorgen, bijvoorbeeld door verfrissingen of gratis maaltijden aan te bieden. Komt uw vlucht meer dan drie uur te laat op haar bestemming aan, dan hebt u recht op een schadevergoeding tussen 250 en 600 euro per persoon, afhankelijk van de afstand van de vlucht. De maatschappij ontsnapt daaraan als ze bewijst dat de vertraging te wijten was aan buitengewone omstandigheden die ze niet kon vermijden, zoals een staking, uitzonderlijke weersomstandigheden of een vulkaanuitbarsting. Die regels gelden voor alle soorten vluchten, ook voor charters en vluchten met een lagekostenmaatschappij. Vliegt u vanaf een niet-Europees land met een niet-Europese luchtvaartmaatschappij, dan hebt u bij vertragingen geen recht op een vergoeding.
Voldoet de luchtvaartmaatschappij niet aan haar verplichtingen of komt ze niet spontaan met een vergoeding over de brug, dan moet u in eerste instantie bij haar een klacht indienen. Als ze daarop niet reageert, kunt u voor vluchten van of naar België een klacht indienen bij het Directoraat-generaal der Luchtvaart (DGLV), een dienst van de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. Het adres: Vooruitgangstraat, 80/5, 1030 Brussel, tel.: 02 277 44 00 (tussen 9 en 12 uur), fax: 02 277 40 73, e-mail:passenger.rights@mobilit.fgov.be.
De Europese Commissie wil de regels aanpassen, waardoor reizigers bij een vertraging minder snel een schadevergoeding kunnen eisen.
Beperk uw bagage
Reist u met het vliegtuig, dan moet u erop letten dat u niet te veel bagage meeneemt. Het toegelaten maximumgewicht verschilt van maatschappij tot maatschappij. U vindt die limieten in de reisbrochure van uw touroperator of op de website van uw luchtvaartmaatschappij. Is uw bagage te zwaar, dan kan u dat tot 40 euro per extra kilo kosten.
Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen mag u slechts één stuk handbagage meenemen, dat u in het bagagerek boven uw zitplaats moet kunnen opbergen. Check op voorhand op de website van de luchtvaartmaatschappij welke afmetingen uw handbagage mag hebben en hoe zwaar ze mag zijn. In de handbagage mogen zeker geen vloeibare producten en sprays zitten. Voorzie uw bagage van een label waarop uw naam, uw adres en het adres van uw vakantiebestemming staan.
U GAAT OP HOTEL
Ook als u een hotel boekt, hebt u rechten als er zich problemen voordoen.
Eis een evenwaardig alternatief voor een overboekt hotel
Hebt u rechtstreeks bij een hotel een kamer geboekt, maar blijkt er bij aankomst geen kamer vrij te zijn, dan kunt u volgens de plaatselijke wetgeving proberen het voorschot dat u eventueel hebt betaald, terug te krijgen. Daarbovenop kunt u mogelijk een schadevergoeding vragen. U staat er in dat geval wel alleen voor.
Hebt u de kamer geboekt via een Belgisch reisbureau of samen met een vlucht, dan is de reiswet van toepassing. Die schrijft voor dat u de touroperator een kans moet geven om een oplossing voor te stellen. U mag dus niet zomaar een retourticket naar huis eisen. Doorgaans stelt de vertegenwoordiger van de touroperator een kamer in een gelijkwaardig of een beter hotel in de buurt voor. Stuurt men u naar een duurder hotel, dan mag men u daarvoor geen supplement aanrekenen. Voordat u op het voorstel ingaat, doet u er verstandig aan te controleren of het hotel waar men u wil onderbrengen, minstens gelijkwaardig is aan uw eerste keuze. U kunt daarvoor bijvoorbeeld websites raadplegen zoals zoover.be of TripAdvisor.nl.
Alleen als men u geen degelijk alternatief kan aanbieden, mag u een retour naar België eisen. U hebt dan recht op de volledige terugbetaling van uw reis, eventueel verhoogd met een schadevergoeding.
Dien een klacht in als uw verblijf tegenvalt
De accommodatie die u hebt geboekt, kan heel wat minder fraai uitvallen dan de foto’s die u in de reisbrochure hebt gezien. Het zwembad staat bijvoorbeeld leeg; er is geen airconditioning op de kamer, hoewel de brochure die had beloofd; of u boekte een kamer met zeezicht en krijgt een standaardkamer met zicht op een muur. In zo’n geval moet u ter plaatse dadelijk een klacht indienen. U moet de vertegenwoordiger van de reisorganisatie of de touroperator eerst de mogelijkheid geven om het probleem op te lossen, bijvoorbeeld door een ander hotel te zoeken of een andere kamer aan te bieden in hetzelfde hotel.
De vertegenwoordiger van uw touroperator beschikt over speciale klachtenformulieren. Nadat u er een hebt ingevuld, moet u die beiden ondertekenen. Vraag een kopie van het document voor uzelf. Weigert de vertegenwoordiger een klachtenformulier op te maken, e-mail of fax uw klacht dan dadelijk naar de touroperator in België. Verzamel ook bewijzen die uw klacht staven, zoals foto’s van het lege zwembad of het uitzicht uit uw kamer, een brief waarin het hotel meldt dat de airconditioning defect is of verklaringen van andere hotelgasten.
Bij uw thuiskomst kunt u een schadevergoeding eisen (zie kader Naar de Geschillencommissie Reizen). Soms kunt u die precies becijferen, bijvoorbeeld aan de hand van het prijsverschil tussen een kamer met en een kamer zonder zeezicht. In andere gevallen kunt u een forfaitaire schadevergoeding vragen, zoals 10 of 15 procent van wat u voor de reis hebt betaald.
Hebt u rechtstreeks geboekt, dan kunt u de reiswet niet inroepen. U moet dan met de hotelhouder een vergelijk treffen.
JAN ROODHOOFT EN JOHAN STEENACKERS
Steeds meer landen wisselen gegevens van verkeersovertreders uit. Wordt u voor te hard rijden geflitst, dan valt de boete enkele weken later in uw brievenbus.
Komt uw vlucht meer dan drie uur te laat op haar bestemming aan, dan hebt u recht op een schadevergoeding tussen 250 en 600 euro per persoon.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier