“Onze naam is momenteel ons grootste probleem”
Wat gebeurt er met Fortis Insurance Belgium – de grootste verzekeraar in ons land – na de overname door de Franse bankreus BNP Paribas? “We nemen zo snel mogelijk ons vroegere ritme weer op”, zegt CEO Bart De Smet. “De crisis heeft ook bij ons een impact, maar onze buffers volstaan ruimschoots om schokken op te vangen.”
Ethias is gered, met dank aan de Vlaamse, Waalse en federale regering. Vallen er bij andere verzekeraars ook lijken uit de kast als gevolg van de crisis? Zullen de premies stijgen? En is het bank-verzekeraarsmodel ten dode opgeschreven? Wilde geruchten doen de ronde. Bart De Smet, CEO van Fortis Insurance Belgium, levert genuanceerde antwoorden.
TRENDS. Is de situatie bij Ethias besmettelijk voor andere verzekeraars?
BART DE SMET. “Ik spreek niet over concurrenten. Iedereen moet zijn eigen rekening maken, maar het is intussen duidelijk dat de financiële crisis ook bij de verzekeraars niet zonder gevolgen blijft. De winsten dalen. In welke mate? Dat hangt af van de mix aan beleggingen die een verzekeraar aanhoudt. Hoe agressiever hij belegt, hoe groter de impact op zijn solvabiliteit en op zijn dekkingswaarde. In België moet je in elk geval lang zoeken naar een verzekeraar die veertig procent aandelen in portefeuille heeft. Doorgaans ligt dat percentage lager dan twintig procent.”
Hoe ziet de investeringsportefeuille van Fortis Insurance Belgium eruit?
DE SMET. “Wij zitten voor minder dan twee procent in aandelen, voor zes procent in cash en voor twaalf procent in vastgoed. Het overige deel van onze portefeuille bestaat uit obligaties: ongeveer 85 procent staatsobligaties en 15 procent bedrijfsobligaties – waaronder een klein percentage CDO’s ( collateralized debt obligations of herverpakte bedrijfsobligaties, nvdr. ). Fortis Insurance Belgium is dus slechts beperkt blootgesteld aan de financiële crisis, temeer omdat er een beschermingsmechanisme is ingebouwd op onze aandelenportefeuille. Als de beurzen blijven zakken, wordt het effect bij ons dus in belangrijke mate geneutraliseerd.”
KBC maakte vorige week bekend dat het zijn CDO-portefeuille drastisch moest afschrijven, met grote gevolgen op de nettoresultaten in het derde kwartaal. Een scenario dat ook Fortis Insurance boven het hoofd hangt?
DE SMET. “Die oefening hebben wij al gemaakt, want wij valoriseren altijd aan marktwaarde. Onze CDO-portefeuille staat voor minder dan 200 miljoen euro in de boeken, wat minder dan een kwart is van hun initiële waarde. Verdere afschrijvingen daarop sluit ik niet uit, maar dat leidt zeker niet tot rampzalige gevolgen. CDO’s maken slechts een fractie uit van onze investeringsportefeuille, die 45 miljard euro bedraagt. Bovendien heeft het er alle schijn van dat wij ons geld voor honderd procent krijgen terugbetaald op de vervaldatum van die producten.”
In hoeverre is Fortis Insurance Belgium blootgesteld aan de IJslandse bankenmarkt?
DE SMET. “Voor 0,0 procent.”
En aan Amerikaanse banken die in de problemen zitten of nog kunnen kapseizen?
DE SMET. “Via de bedrijfsobligaties in onze investeringsportefeuille zijn we blootgesteld aan een aantal Amerikaanse banken, maar het gaat om een zeer klein percentage van onze beleggingsportefeuille.”
Tast de financiële crisis het kernvermogen of de nettowinst van Fortis Insurance Belgium aan?
DE SMET. “Over de nettowinst van het derde kwartaal kan ik nog niks kwijt, want dat is koersgevoelige informatie. We gaan ervan uit dat de toestand op de financiële markten een invloed heeft. En wat ons kernvermogen betreft, volgens de regelgeving moet dat 1,8 miljard euro bedragen, maar wij hebben een reële buffer van 3,5 miljard. Groot genoeg om schokken op te vangen. Ook de verplichtingen die we hebben bij onze klanten, komen niet in het gedrang. We hebben 45 miljard euro aan reserves in Tak 21 en die worden ruimschoots gedekt door onze activa.”
Hoe ziet de toekomst van Fortis Insurance Belgium eruit? Gelooft BNP Paribas werkelijk in het bank-verzekeraarsmodel?
DE SMET. “Daar wordt inderdaad druk over gespeculeerd, maar BNP Paribas weet wat Fortis Insurance Belgium waard is. Het ziet er dus niet naar uit dat ons bedrijf in stukken wordt gehakt om die op hun beurt te verkopen. Onze belangrijkste vaststelling is dat we onze strategie kunnen voortzetten.”
Was een volledige nationalisering door de Belgische overheid geen beter scenario geweest voor Fortis Insurance Belgium?
DE SMET. “Daar was geen enkele reden voor. Wij ondervinden niet dezelfde problemen als andere onderdelen van ons bedrijf.”
Maar jullie hebben wel last van een Fortis-reputatie?
DE SMET. “Het zou ongeloofwaardig zijn om te zeggen dat we geen nadelen ondervinden van de commotie die er rond Fortis was. Daarentegen werkt Fortis Insurance Belgium nog altijd op dezelfde manier als vroeger, maar het grootste probleem is dat wij een naam dragen die de jongste weken niet altijd op een positieve, noch op een objectieve manier in de media is verschenen.”
Zien jullie al de Fortis-impact in de cijfers?
DE SMET. “Onze individuele levensverzekeringen vormen een aandachtspunt, omdat daar twee derde van de inkomsten binnenkomt via het bancaire kanaal van Fortis. Bovendien vormen de individuele levensverzekeringen het enige segment van Fortis Insurance Belgium waar de ambities niet gehaald werden. Een gevolg van onder meer de prijsconcurrentie van bancaire spaarproducten. Met onze groeps- en schadeverzekeringen is er dan weer geen enkel probleem. Die laatste worden voor 80 procent verkocht via makelaars en die blijven vertrouwen hebben in ons.”
Een hypothese: jullie concurrent AXA Belgium hoeft niks meer te vrezen van Fortis Insurance – aangezien jullie de buikriem moeten aanhalen – en kan met een gerust hart de premies verhogen.
DE SMET. “De buikriem aanhalen? We hebben altijd al op een rigide manier onze kosten onder controle gehouden. Ik ga dus niet akkoord met deze hypothese. We zijn niet van plan om onze marktleiderspositie zomaar af te geven. Fortis Insurance Belgium zit weer in een stabiele situatie en we willen ons vroegere ritme dan ook zo snel mogelijk weer opnemen.”
U denkt dus niet dat de premies stijgen als gevolg van de crisis?
DE SMET. “Bij ons in elk geval niet. Onze overtuiging is dat schadeverzekeringen rendabel moeten zijn, los van onze financiële inkomsten.”
Plant Fortis Insurance Belgium nog feestjes in het duurste hotel van Monaco, zoals onlangs?
DE SMET. “Ten eerste: er was niemand van het directiecomité aanwezig in Monaco. Wij waren toen dag en nacht bezig om ons bedrijf overeind te houden. In België dus, met droge sandwiches en een schel kaas. En op vrijdagavond: frieten met mayonaise. Dat kun je bezwaarlijk een culinair festijn noemen. Het etentje in Monaco was vooral bedoeld voor makelaars, maar van een overnachting ter plaatse was geen sprake. Slechte timing misschien, maar een afgelasting had evenveel gekost als het evenement zelf. Trouwens, Monaco was minder duur dan een dagje Francorchamps, of een dagje Roland Garros – evenementen die onze concurrenten organiseren voor hun relaties. Maar daar stoort blijkbaar niemand zich aan.”
(T)
Door Celine De Coster
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier