Olivier Van Horenbeeck (37): ‘Reputatiemanagement wordt almaar persoonlijker’
Een jaar geleden richtte Olivier Van Horenbeeck Viapublic op. Het is gespecialiseerd in rekrutering en interim-management van ervaren communicatiespecialisten en publicaffairs-professionals. Een headhunter voor woordvoerders en lobbyisten dus.
Van Horenbeeck heeft er ervaring mee. Na zijn rechtenstudies in Antwerpen en een master Europees beleid van de London School of Economics ging Van Horenbeeck aan de slag in verschillende publicaffairsfuncties op directieniveau bij BNP Paribas Fortis, AB InBev en Voka. “Maar ik had zin om zelf te ondernemen, nadat ik een executive MBA aan de Vlerick Business School had behaald”, zegt Van Horenbeeck. “Toen internationale executivesearchbureaus polsten of ik voor hen een afdeling public affairs en communicatieprofielen wilde uitbouwen, dacht ik: ‘ik doe het zelf’.”
Bent u van nul begonnen?
OLIVIER VAN HORENBEECK. “Neen. Bij de oprichting van Viapublic hebben we met Vialegis een partner gevonden die participeert in het kapitaal en in een gelijkaardige niche actief is.”
Is de markt voor het plaatsen van specialisten in corporate affairs groot genoeg?
VAN HORENBEECK. “Brussel is samen met Washington de belangrijkste en grootste markt voor lobbyisten ter wereld door de aanwezigheid van de Europese instellingen en veel hoofdzetels van multinationals. Er was hier nog geen lokale speler die zich exclusief op de niche van corporate affairs richtte. De Belgische markt is natuurlijk niet zo heel groot. We kunnen opdrachten uitvoeren voor honderd bedrijven. Maar in de Europese markt in Brussel zijn al snel 25.000 tot 30.000 lobbyisten en communicatiespecialisten. Viapublic doet alles in de corporate-affairsniche, van juniors tot zeer ervaren profielen, voor tijdelijke en vaste functies.”
De functie van een corporate-affairsverantwoordelijke is breed: persrelaties, belangenbehartiging, lobbywerk,…
VAN HORENBEECK. “Het gaat allang niet meer alleen over het uitbouwen van een dialoog met traditionele stakeholders zoals media en politici, maar ook met belangengroepen zoals werkgeversorganisaties, consumentenverenigingen en denktanks. Iemand die verantwoordelijk is voor corporate affairs, moet er zich bewust van zijn dat de reputatie van een bedrijf snel kan worden aangetast. Reputatiemanagement wordt almaar persoonlijker. Als een CEO persoonlijk onder vuur wordt genomen, straalt dat ook af op het bedrijf. Corporate-affairsverantwoordelijken moeten daarmee kunnen omgaan.”
Heeft het voorbije jaar gebracht wat u ervan had verwacht?
VAN HORENBEECK. “Meer dan dat. We hebben al vijftien klantenreferenties in sterk gereguleerde sectoren als farma, chemie en diamant. En er zitten nog heel wat nieuwe opdrachten in de pijplijn. Viapublic wil de referentie worden voor rekrutering en interim-management van communicatie- en public affairs-professionals. Vanaf mei breiden we het team (twee partners en een researcher) uit met een Duitse lobbyiste met veel ervaring. We streven naar zo’n 25 opdrachten per jaar. We focussen op de EU-markt in Brussel. Maar we sluiten niet uit dat we op termijn in andere Europese steden actief worden.”
A.M.
“Viapublic wil de referentie worden voor rekrutering en interim-management van communicatie- en publicaffairs-professionals”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier