OLÉ
Barcelona.
Van alle realisaties waarnaar reikhalzend wordt uitgekeken, prijkt Diagonal Mar in Barcelona beslist bovenaan de lijst. Diagonal Mar, dat door de Amerikaanse Hines-groep in samenwerking met de pionier van de winkelcentra in Europa, Jean-Louis Solal, ontwikkeld werd, steekt zijn ambities niet onder stoelen of banken. “Wij streven ernaar het grote Europese voorbeeld in dit domein te worden,” aldus algemeen directeur J.S. Wyper. Wij willen de allernieuwste shopping- en recreatieconcepten integreren. Innovatie, fantasie en creatie vormen de pijlers van onze aanpak.”
Het is waar dat deze promotor meer dan één troef in handen heeft. Diagonal Mar werd opgetrokken aan zee en zal de stadskern met het strand verbinden en daarbij perfect opgaan in de stadsstructuur. Het zal het daverend sluitstuk vormen van de aanleg van de Sea Front-dijk, waarmee men begon tijdens… de Olympische Spelen van 1992. De keuze viel op een mediterrane bouwstijl, waarbij veel aandacht aan de buitengevels werd besteed.
Het terrein van 34 hectare werd prachtig benut: buiten de 90.000 vierkante meter aan winkelruimte omvat het project 30.000 vierkante meter kantoren, een vijfsterrenhotel, woonruimte (1875 huizen) en tot slot een park van 14 hectare met promenades, pedagogische wandelroutes, meren, sportinstallaties, speelterreinen, enzovoort.
Het winkelcomplex zal drie verdiepingen tellen, die elk op een geheel eigen persoonlijkheid kunnen bogen, zowel wat architectuur als design en merchandising betreft. De derde etage, “Celebration of Life” gedoopt, draait uitsluitend om ontspanning: alle soorten restaurants in alle prijsklassen, cafés, een bioscoopcomplex met twintig zalen, rustplaatsen en recreatieruimten (bowling, videospelletjes, internetcafé…) en mogelijkheid tot rechtstreekse aankopen. Met als bekroning van het geheel, omdat de weersomstandigheden dat nu eenmaal toelaten, een immens terras (5000 vierkante meter) in open lucht met rechtstreeks uitzicht op de zee.
De tweede verdieping, “Beautification of Life”, staat in het teken van mode, textiel, schoenen, schoonheidsproducten en cultuur. De eerste etage, “Simplification of Life”, is voorbehouden aan dagelijkse benodigdheden, binnenhuisinrichting, sportzaken (onder andere Giacomelli) en kinderen. Er is ook een crèche en een speelruimte – een trefpunt voor ouders en kinderen. Auchan (supermarkt en textiel) is verdeeld over twee verdiepingen en zal als publiekstrekker moeten fungeren.
In totaal 240 winkels om op de meest wilde behoeften in te spelen… “Naast traditionele Spaanse winkelketens als Zara en Mango hebben wij geprobeerd merken aan te trekken die nog niet vertegenwoordigd zijn in Catalonië,” zegt J.S. Wyper. “Een ander uiterst belangrijk element is dat wij bij de aanwezige merken erop hebben aangedrongen om van hun verkooppunt in Diagonal Mar het paradepaardje te maken.”
De promotoren rekenen op zo’n 25 miljoen bezoekers per jaar. Barcelona alleen al telt anderhalf miljoen inwoners. Dat aantal klimt al snel op tot 4 miljoen binnen een straal van 40 minuten met de auto. Er is een parking met 5000 plaatsen voorzien. Daarbij ligt Diagonal Mar op een boogscheut van het nieuwe HST-station (waar de treinen uit Parijs arriveren) en is het makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer. Hebt u zin gekregen in dit avontuur? Dan moet u helaas nog even geduld oefenen. De opening is namelijk pas voorzien in de loop van het jaar 2001.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier