OCEAN MAREE. VIS WORDT DUUR BETAALD

Vanaf 1996 tikt Europa verouderde vishandels op de vingers. Het Anderlechtse Océan Marée modernizeerde vooraf. Knarsetandend.

“De klanten hebben meer vertrouwen, maar de markt is zeer kompetitief. Onze prijzen mogen zeker niet omhoog. ” Administratief direkteur Dirk Verheyen reageert met gemengde gevoelens op het nieuwste visitekaartje van zijn groothandel in vis- en schaaldieren, de NV Océan Marée. Als eerste in het Brussels gewest zorgde de Anderlechtse firma ervoor dat haar behandeling van visprodukten conform is met de Europese regelgeving. Over heel België zijn nog maar weinig visverwerkers daarmee in orde. In Vlaanderen adapteerden totnogtoe enkel Pieters en de vismijn van Zeebrugge de EU-richtlijn 91/493. De richtlijn legt strenge hygiënische normen vast, met als voornaamste principe de gescheiden in- en uitgangen (de produkten kunnen tijdens de bewerking enkel vooruit, niet meer achteruit).

Océan Marée investeerde 20 miljoen frank om te beantwoorden aan de nieuwe normen. Ondanks een EU-subsidie van 15 % (drie miljoen) blijft dat bedrag een zware brok voor de KMO die vorig jaar 145 miljoen omzet haalde. Vanuit de Molenbeekse Liverpoolstraat werd verhuisd naar een nieuw pand aan de Nijverheidskaai. “Onze exploitatiekosten zijn fel gestegen. Voor hetzelfde werk hebben we nu dubbel zoveel plaats nodig. Dat betekent jaarlijks een extra-kost van anderhalf miljoen. ” En dat terwijl de marges zeer klein blijven, en de prijzen zeker niet omhoog kunnen.

Océan Marée troost zich met de gedachte dat de richtlijn vanaf 1996 in werking treedt. “Wij hebben twee jaar nodig gehad om ons in orde te stellen. De andere Brusselse vishandels moeten er nog aan beginnen. Vooral aan de Viskaai, waar bijna alle huizen zijn beschermd, wordt dat een groot probleem. “

Océan Marée werd in 1987 opgericht. Het bedrijf is eigendom van zaakvoerder Yannick Verheyen (de broer van Dirk) en diens vennoot Marc Toppet. Océan Marée levert vooral in de driehoek Brussel-Nijvel-Charleroi. In de beginjaren werd aan de grootdistributie geleverd, maar omwille van de kleine winstmarges werd die aktiviteit stopgezet. Klanten vandaag zijn restaurants en hotels. Oesters, schaaldieren, zalm en rivierkreeft zijn de specialiteiten. De waar wordt rechtstreeks in het buitenland gekocht en aan de Nijverheidskaai door negen werknemers onder handen genomen. Diversiteit, kwaliteit en hoge toegevoegde waarde zijn nu de slagwoorden van de Anderlechtse vishandel. “De vishandel dient niet enkel als tussenpersoon, maar verwerft een echte plaats in de keten. Restaurants eisen meer en meer dat de produkten worden voorbereid. Hotels zijn kostenbewust geworden. Alle gespecializeerde banen verschuiven naar de leveranciers. “

YANNICK EN DIRK VERHEYEN (OCÉAN MARÉE) De EU-normen eisten zware investering.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content