Nieuwe projecten op de sporen
In België, Kent-Medway en de regio Nord-Pas de Calais zou alles op wieltjes lopen – als die ‘ongecontroleerde concurrentie’ uit het Oosten en het zwartwerk zich niet hadden aangediend.
Met de – toegegeven, wat laattijdige – aansluiting op de Europese TGV zit het graafschap Kent op het goede spoor. De opening van de eerste hogesnelheidslijn tussen de Kanaaltunnel en Londen in september 2002 moest een commerciële groei aanwakkeren rond het internationale station van Ashford en Ebbsfleet en tienduizenden banen scheppen. Vorig jaar liep het aantal passagiers van de Eurostar echter met 5 % terug, tot 6,6 miljoen passagiers. De lijn Rijsel-Brussel daarentegen zag het aantal passagiers met 24 % stijgen.
Als transitgebied heeft de regio Nord-Pas de Calais uitmuntende troeven in huis. Op het vlak van internationaal verkeer bekleedt deze streek op nationaal niveau de derde plaats. In het tweede kwartaal van 2003 vormde de opening van Delta 3 in Dourges – een multimodaal platform (weg, spoor, rivier) met rechtstreekse toegang tot alle transportmiddelen – de kroon op het dienstenaanbod voor het laden van vrachten.
België heeft als Europese toegangspoort voor talloze goederen een fraai ontwikkelde transportlogistieke activiteit. Net zoals hun Franse en Britse tegenhangers zijn de wegtransporteurs er even talrijk als kwetsbaar: zij rijden met krappe marges en moeten opboksen tegen een ‘ongecontroleerde concurrentie’ uit zowel de Oost-Europese landen als het binnenland – in de vorm van zwartwerk.
De luchthavenactiviteit ten slotte maakt een recessie door. Om dit fenomeen te beteugelen, gaan de luchthavens van Biggin Hill en Lydd, beide in Kent, door met het promoten van charter- en businessdiensten. De luchthaven van Londen Manston, gespecialiseerd in cargo, investeert nu ook in de ontwikkeling van zijn passagiersvervoer.
Zexel Torsen uit Henegouwen is de snelst groeiende grote logistieke onderneming in de euregio. De dochtermaatschappij van de Japanse groep Zexel produceert autodifferentiëlen en profiteert na een aantal moeilijke jaren volop van de populariteit van de 4×4-wagens. Het Zeebrugse ECS European Containers (de nummer 2 in de euregio) is gespecialiseerd in (koel)transporten tussen het continent, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Halléns (de nummer 3 in de euregio) is een klassieke wegtransporteur en een dochter van de gelijknamige Zweedse groep met hoofdzetel in Göteborg. Die maakte samen met zijn Zwitserse concurrent Galliker de snelste groei door van alle wegtransporteurs die in de havenzone van Gent actief zijn.
Bij de middelgrote ondernemingen voert de Belgische dochter Galliker Transport de euregio-lijst aan. Euro-Silo (de nummer 5 in de euregio) is een graanopslagbedrijf van de familie Vanden Avenne. K.T. O, wat staat voor Kortrijkse Transportonderneming, eindigt op nummer 8 in de euregio.
Binnen de groep van kleine bedrijven ontpopt de jonge transporteur Peter Vandevoorde uit Dudzele zich als eerste Belg. Hij staat meteen ook op de tweede plaats in de euregio- ranglijst.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier