NIET TE ZOET, NIET TE ZUUR

Ad Van Poppel medewerker Trends

Voor de kiwitelers in het zuidelijk halfrond is het seizoen van start gegaan. De haven van Zeebrugge is de draaischijf voor de export van de Nieuw-Zeelandse vruchten. Zespri is veruit leider op de kiwimarkt.

Harig fruit

Nu is een kiwi een vaste waarde in de fruitafdeling, maar dertig jaar geleden was het harige Nieuw-Zeelandse fruit in onze contreien nog nieuw en exotisch. De meeste kiwi’s die nu in de winkel liggen, zijn het resultaat van het werk van de Nieuw-Zeelander Hayward Wright. Hij kreeg in 1904 van een onderwijzeres zaadjes van de Actinidia Deliciosa (ook wel Chinese kruisbes genoemd), plantte die en had enkele jaren later een eerste kiwi-oogst. De variëteit is ook naar hem genoemd. In de jaren zeventig werd de New Zealand Kiwifruit Marketing Board opgericht. In 1996 werd die omgedoopt tot Zespri International ltd en werd de merknaam Zespri geïntroduceerd.

Sterke groei

Sinds de eeuwwisseling groeide de kiwimarkt in Europa met zo’n 40 procent. “Het is echt snel gegaan”, zegt Bert Barmans, algemeen directeur van Zespri in Europa. Hij geeft daarvoor tweede grote redenen: meer aanplantingen in Nieuw-Zeeland en het Europese smaakpalet. “De kiwi heeft een goede balans in zoetheid en frisheid. Een kiwi is niet te zoet, niet te zuur en niet te ‘plat’ van smaak. De Europese consument heeft die balans graag”, zegt Barmans. Volgens Barmans is de kiwi ook nutritioneel “een powerhouse vol met goede stoffen”.

Zeebrugge

Vorige eeuw gingen de Nieuw-Zeelandse kiwi’s vooral naar het Verenigd Koninkrijk — logisch, gezien de Gemenebestbanden tussen beide landen — en van daaruit naar de rest van Europa. Sinds het midden van de jaren tachtig is Zeebrugge de draaischijf voor de export van kiwi’s naar de Benelux, Scandinavië, Groot-Brittannië, Duitsland en enkele Oost-Europese landen. Barmans: “De haven van Zeebrugge is niet puur een losplaats. We creëren er voor onze klanten ook toegevoegde waarde door speciale verpakkingen te maken en logistiek op te treden. Dat model is in Zeebrugge ondertussen ook door andere bedrijven overgenomen.”

Nieuwe Sungold

In mei is het seizoen van de kiwi uit het zuidelijk halfrond gestart. Dat duurt tot het einde van november. Daarna volgt het oogstseizoen op het noordelijk halfrond — vooral in Italië en Frankrijk worden kiwi’s geteeld. Dat maakt dat er het hele jaar door kiwi’s zijn. Dit seizoen introduceert Zespri de Sungold, een nieuwe variant van de gele kiwi die in 2000 voor het eerst op de markt kwam. De nieuwe Sungold is het resultaat van tien jaar onderzoek en is iets zoeter dan de groene kiwi.

Marketing

De marketing van Zespri is vooral op verkoop gericht. Het doet promoties bij de retailers en speciaalzaken en laat daar consumenten de vrucht proeven. In juni lanceert Zespri een nieuwe campagne ‘Doe de Zespri-boost’ met als insteek dat elke dag een kiwi gedurende veertien dagen de vitaliteit bevordert. Daarbij hoort een mobiele app met een vitaliteitskalender, feelgoodtips en energieke recepten.

AD VAN POPPEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content