Niet langer een veredelde 3

Over de eerste generatie van de BMW 4-Reeks durfde de gespecialiseerde pers wel eens smalend te doen. Niet over de auto zelf, wel over zijn naam. De 4 werd zes jaar geleden boven de doopvont gehouden als coupéversie — met twee deuren dus — van de heel populaire 3-Reeks, waarvan de sportieve versie vanaf dat moment niet langer ‘3 Coupé’ werd genoemd, maar ‘4-Reeks’. Nauwelijks een paar maanden later bracht BMW de 4 Gran Coupé op de markt, een versie met vier deuren. Meer hadden sommige journalisten niet nodig om de 4 Gran Coupé te omschrijven als ‘de vierdeurse versie van de 4-Reeks, die op zijn beurt een tweedeurse versie is van de 3-Reeks, die… vier deuren heeft’.

Daaraan dachten we terug toen BMW ons de nieuwe 4-Reeks bezorgde voor een test. Meteen valt op dat dit niet langer een 3-Reeks is waar twee deuren van zijn weggenomen. Esthetisch bekeken is deze tweede generatie van de 4 nu duidelijk een volwaardig, zelfstandig model in het gamma, maar wel met meer karakter. Hij ziet er nu heel wat leniger uit, doordat hij een forse groeischeut heeft gekregen. Hij is 12,5 centimeter langer dan de eerste generatie. Dat komt vooral de kofferinhoud ten goede. Een laadvolume van 440 liter is nog altijd niet om over naar huis te schrijven voor een auto van net geen 4,8 meter, maar toch al 30 liter meer dan zijn voorganger. Achterin moet je nog altijd geen twee gemiddeld grote volwassenen meenemen op reis, vanwege te weinig been- en hoofdruimte voor verre afstanden. Maar dat is ook niet de eerste bedoeling van wie dit model in huis haalt. En de bloedmooie lijn met de bijbehorende, afhellende achterkant zorgt ervoor dat de zichtbaarheid naar achteren niet goed is.

Onderweg merk je meteen dat het stuurgevoel heel strak is. Je kunt deze 420 d met grote precisie in de bocht zetten, met een heel dynamisch gevoel. De 4 heeft dan ook de heel duidelijke missie in de eerste plaats een sportieve auto te zijn. Dat neemt niet weg dat je met deze uitstekende tweeliter turbodiesel bijzonder zuinig kunt rijden. Zonder ons in te spannen en zelfs zonder enige schroom om af en toe van een acceleratie en een herneming te genieten, tikten we af op gemiddeld 5,1 liter.

BMW 420d

Motor: 4-cilinder, turbodiesel, 1995 cc, 190 pk, max. koppel 400 Nm bij 1750-2500 t/m

Prestaties

Top: 250 km/u

0-100 km/u in 7,1 sec.

Norm: 4,2 liter

Test: 5,1 liter

CO2: 112 gr/km

Instapprijs: 49.050 euro

+

Rijgevoel

Uitzicht naar achter toe

3 X BMW 4

1. Op internetfora voor BMW-fanaten is heel wat te doen geweest over de ‘nieren’ van de nieuwe 4-Reeks: de twee delen van het radiatorrooster. Dat is nu veel groter dan bij de eerste generatie van de 4, wat past in de nieuwe richting die BMW met zijn design uitgaat. Much ado about nothing. Laat het er ons bij houden dat de snoet van de 4 er nu heel wat agressiever uitziet.

2. We reden ook met de 430i, de minst krachtige benzineversie in het gamma. Onder de kap steekt een tweeliter met turbo van 258 paarden en hetzelfde maximale koppel als de diesel. Omdat zoveel koppel al bij 1550 toeren onder het gaspedaal wordt geschoven, is het bijzonder soepel rijden met deze benzineversie, vooral dan in traag verkeer. Het stuurgevoel is even fijn als bij de diesel, en ook in verbruik is deze versie van de nieuwe 4-Reeks een schot in de roos: met gemiddeld 6,7 liter zaten we helemaal in de buurt van het normverbruik volgens de nieuwe WLTP-norm (6,6 liter), die je met een iets meer dociel rijgedrag moeiteloos haalt.

3. Comfortgevoel is ook een kwestie van akoestiek. Bij BMW weten ze dat. De geluiddemping in de nieuwe 4-Reeks is uitstekend. Heerlijk voor lange afstanden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content