MUZIEK. DE BEAT VAN HET ONDERNEMEN
In mei 1997 zou Musiccity moeten verrijzen op het vroegere Thurn & Taxis-spoorwegcomplex aan de Noordwijk in Brussel. Dit prestigieus projekt, waarin onder andere een koncerthal voor 12.000 toeschouwers is voorzien, is een idee van het Adegemse bedrijf Language of Forms, gespecializeerd in het maken en uitwerken van projekten.
De stuwende motor achter het Musiccity-idee is direkteur Tom De Graeve, ook bestuurder van Language of Forms. Ondanks zijn achtentwintig jaar is hij geen groentje in de muziekindustrie. Na zijn studies Business Science aan de universiteit van Los Angeles specializeerde hij zich in de marketing van de muzieksektor.
“De belangstelling voor muziek is thuis met de paplepel ingegoten. Mijn ouders werkten vroeger immers voor BRT3-radio. Later, tijdens mijn verblijf in de States, maakte ik kennis met Bill Graham die toen bezig was met de uitbouw van Shoreline (een reuze muziek-amfiteater). “
“De vele buitenlandse trips die ik onderneem, geven mij de kans zowat alle grote steden in de wereld te bezoeken. Zo kan ik de nieuwste trends in de muziek op de voet blijven volgen. Ik ben dus wel vergroeid met de muziekbusiness. Dat moet ook als je in deze sektor aktief bent. “
Voor dit grootscheeps opgezette projekt (buiten de koncertzaal komt er ook een radiostation, een opnamestudio, een hotel, repetitieruimtes voor lokale groepjes enzovoort) werd gekozen voor een aktief partnership met grote bedrijven als Philips, Asea Brown Boveri en Besix. Dit om de bouwkundige realizatie van Musiccity veilig te stellen.
“Sinds kort behoort ook Eurostation (dochtermaatschappij van de NMBS) tot dit ondernemingenverbond. Dank zij hun uitstekende kontakten met de buitenlandse spoorwegen ontstond ook bij steden als Warschau en Lissabon interesse om het Musiccity-koncept te realizeren. “
Musiccity is een dure vogel. Het prijskaartje bedraagt maar liefst 3 miljard frank. Waar werd dit geld gevonden ? “We kozen voor een financieringsmetode via vastgoedcertifikaten. Zo voldoen we aan de twee eisen van de financiële markt : risicobeperking en groeipotentieel. Een belangrijke schakel hierbij is de verhuring van de zaal voor 25 jaar. De investeerders krijgen bovendien hun deel van de return van het Musiccity muziek- en mediaprojekt in de vorm van profitshares. Ook hebben ze participatierecht in de verschillende polen van het projekt. “
Cynici beweren dat het projekt op luchtkastelen wordt gebouwd. Tom De Graeve : “Musiccity komt er. En zoals we het voorgesteld hebben. Blufpoker of niet, we zijn een bedrijf dat realizeert. “
TOM DE GRAEVE (MUSICCITY)Een rocktempel in Brussel : geen luchtkasteel ?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier