Montblanc verkent nieuwe toppen

Montblanc geniet al een eeuw faam voor zijn prestigieuze vulpennen. Het bedrijf uit Hamburg diversifieert zijn aanbod om de fans te plezieren.

In 2005 wijdde Montblanc voor het eerst een vulpen aan de vrouw. De Greta Garbo schittert met haar delicate curven, zwarte body en ivoren dop, verfraaid met een fijne parel. Montblanc tracht een vrouwelijk cliënteel te binden, maar bevestigt het androgyne karakter van zijn producten: in Duitsland wordt 30 % van de vulpennen met sensuele divacurves door mannen gekocht en gebruikt.

Montblanc behoort tot de beursgenoteerde luxeartikelengroep Richemont. In het jaarverslag 2005 merkt de Zwitserse groep op dat de verkoop van schrijfgerei na de consolidatie van het Italiaanse Montegrappa (een andere fabrikant van hoogwaardige pennen) gestegen is tot 497 miljoen euro, of 15 % méér dan het boekjaar voordien.

Is mooi schrijfgerei dan niet uit de mode geraakt in dit internettijdperk? “Integendeel,” beweert Karl-Heinz Handke, de voorzitter van Montblanc voor het westelijk halfrond. “De vulpen kan op het eerste gezicht passé lijken, maar ondanks de toename van communicatie via e-mail en sms, staat onze omzet als een huis.”

4810 exemplaren

Dit jaar viert Montblanc zijn honderdste verjaardag. In 1906 staken een papierfabrikant, een ingenieur en een handelaar de koppen bijeen om een fabriek op te richten voor vulpennen van topkwaliteit. De stichters kozen als handelsmerk de naam van de hoogste Alpentop om te refereren aan de uitmuntendheid van hun producten. De ster die het merk zo goed kenmerkt, staat voor de zes gletsjers van het bergmassief.

Voor de viering van zijn honderdste verjaardag heeft Montblanc een stervormige diamantslijping uitgewerkt en gebrevetteerd. De uniek gekapte kostbare steen met 43 facetten vervangt het merklogo in alle collecties van deze honderdste verjaardag.

De fans zullen zich herinneren dat de Mont Blanc 4810 meter hoog is. Dat getal is gegraveerd in elke Meisterstück, de opvallende vulpen uit 1924. Datzelfde getal is ook telkens het aantal stuks van de beperkte series. Het doet de begerenswaardigheid voor de verzamelaars alleen maar toenemen.

Diversificatie

Het Duitse merk heeft zijn creatiedomein geleidelijk verruimd. Tegenwoordig dragen ook kleine lederwaren, juwelen, brilmonturen en horloges de befaamde witte ster. Vooral het horlogesegment van Montblanc kent een enorme opmars. In een kasteel in Le Locle (Zwitserse Jura) worden momenteel tot 20.000 horloges per jaar gefabriceerd. “We ontwikkelen onze knowhow en we zijn in staat om steeds complexere dingetjes te creëren,” geniet Handke. Hij sluit wel uit dat Montblanc ooit vrijetijdshorloges zal creëren. “Sport behoort niet tot het DNA van ons merk. Binnen de Richemontgroep zijn andere bedrijven hiervoor veel beter geplaatst.”

Pennen blijven de kernactiviteit van Montblanc. Het Montblancschrijfgerei bestaat vandaag in 67 uitvoeringen, telkens beschikbaar met verschillende penbreedtes: fijn voor een klein geschrift, dik voor breedschrijvers. Montblanc laat u uw pen trouwens twee maanden lang testen.

Alice Jérôme

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content