Minister Stefaan De Clerck wil het vertrouwen herstellen
TRENDS. Meneer De Clerck, u volgde Jo Vandeurzen onlangs op als minister van Justitie. De federale regering bereikte in november een akkoord om de ontslagvergoeding voor CEO’s van beursgenoteerde bedrijven te beperken tot twaalf maanden loon. Staat u daar achter?
STEFAAN DE CLERCK. “Ik deel de visie dat we het vertrouwen in de beursgenoteerde bedrijven moeten herstellen en versterken. Het wetsontwerp dat de beëindigingsvergoedingen voor uitvoerende bestuurders in genoteerde vennootschappen beperkt, kadert hierin. Vertrekvergoedingen blijven mogelijk, maar worden geplafonneerd om de overdreven hoge gouden parachutes eruit te halen.
“De wet heeft een belangrijke signaalfunctie. België was een van de weinige landen die in zijn corporategovernancecode geen richtlijn voor vertrekvergoedingen had. Onder meer bij Fortis hebben we gezien tot welke excessen dat kan leiden.”
In welk stadium bevindt het wetsontwerp zich?
DE CLERCK. “Ik wacht op het advies van de Raad van State. In functie daarvan kijken we of er aanpassingen nodig zijn voor de tekst naar het parlement kan.”
De aangepaste ontwerpcode wilde pleiten voor een ontslagvergoeding van maximum achttien maanden loon. Moeten wet en code niet op elkaar afgestemd zijn?
DE CLERCK. “Uit onze contacten met de Commissie bleek dat dit zal gebeuren. Het heeft geen enkele zin een andere norm in de code op te nemen als ze afwijkt van de wetgeving.”
In november was ook sprake van een tweede wetsontwerp om de aandeelhoudersvergadering het recht te geven de remuneratie van CEO en directiecomité goed of af te keuren. Hoe staat het daarmee?
DE CLERCK. “België wil de publicatie van een remuneratieverslag in het jaarrapport verplichten. Dat verslag moet de beloning van bestuurders en topmanagement transparant maken. De regering koos ervoor om niet aan voyeurisme te doen door bijvoorbeeld alle individuele lonen van het managementcomité verplicht openbaar te maken. Het is wel de bedoeling dat de aandeelhouders zicht krijgen op de totale kost van het topmanagement. Alleen de publicatie van het individuele salaris van de CEO is verplicht.”
Als de aandeelhouders het recht krijgen om een remuneratieplan af te wijzen, tast u dan de macht van de raad van bestuur niet aan?
DE CLERCK. “We probeerden de balans tussen aandeelhouders en raad van bestuur niet uit evenwicht te brengen. In een memorie van toelichting geven we aan dat een afkeuring van het remuneratieverslag door de aandeelhouders geen afbreuk doet aan de bestaande contracten. Het is wel een duidelijk signaal aan de raad van bestuur om het verloningsbeleid aan te passen. Als ze dat niet doet, is het best mogelijk dat de aandeelhouders het volgende jaar de volledige jaarrekening afkeuren.”
Wilt u nog meer wetgevende initiatieven nemen?
DE CLERCK. “Momenteel werken we samen met de CBFA aan de omzetting in Belgisch recht van een nieuwe Europese Richtlijn over aandeelhoudersrechten. Onder meer het recht van aandeelhouders – die een bepaald percentage aandelen hebben – om punten te agenderen op de algemene vergadering wordt onderzocht.”
Wat vindt u van het idee om het variabele salaris van managers wettelijk te begrenzen?
DE CLERCK. “Dat lijkt me geen goed idee. Ondernemingen moeten zelf hun loonbeleid bepalen, de overheid moet hiervoor alleen het kader scheppen. Het variabele salaris kan een goede motivatie zijn voor topmanagers, maar tegelijk mag het niet te veel de nadruk leggen op de korte termijn.Dat heeft iedereen nu welingezien.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier