MET KOP EN STAART
Bernard Siau (45j.) volgt Herman Santens op als voorzitter van de Belgische Kledingfederatie. Siau blijft tot september van dit jaar ook voorzitter van de Vlaamse Kledingfederatie en neemt, in afwachting van een opvolger, eveneens het voortouw in de Sociale Commissie voor het paritair overleg in de sector.
De nieuwe voorzitter staat aan het hoofd van Alsico nv uit Ronse, fabrikant van hoogwaardige bedrijfskleding (1,2 miljard omzet, waarvan 60 % export en 350 werknemers in West-Europa).
Toen Bernard Siau in 1979, na studies burgerlijk ingenieur, de familiale onderneming binnenstapte, haalde Alsico een omzet van 270 miljoen frank. Het bedrijf is door zijn creativiteit en internationalisering vandaag een toonbeeld van succesvolle confectie in schril contrast met de klaaglitanie die de Kledingfederatie vorige week afstak.
Bernard Siau wijst deze lofzang bescheiden van de hand : “51 % van onze confectiebedrijven zijn klein, met minder dan vijf werknemers. Niet iedereen kan de internationale toer op. De groten doen dat steeds meer, maar ook voor die kleinere bedrijven is er bij ons zeker een toekomst weggelegd. Op voorwaarde dat de regering bereid is het geschikte omgevingsklimaat te creëren. Wij roepen niet zozeer om protectionisme, maar om eerlijke concurrentie. Ook ten aanzien van onze naaste Europese concurrenten is een loonkostenverlaging met 20 % absoluut noodzakelijk. Ik geloof voor deze sector in een kop-staart-strategie : de kop (ontwerp, creativiteit) en de staart (afwerking, verpakking en commercialisering) moeten hier kunnen blijven en zelfs voor de tussenschakels (de stikactiviteit) zie ik ruimte om te overleven. Kleinere bedrijfjes kunnen met quick respons heel flexibel inspelen op wisselende modetrends. Men mag ook niet vergeten dat laaggeschoolden zonder onze sector dreigen weg te glijden in langdurige structurele werkloosheid. Maar om succesvol te delokaliseren, mogen we onze knowhow over het hele productieproces niet verloren laten gaan. De Nederlanders deden dat wel en zijn vandaag meer handelaars dan confectioneurs.”
Alsico voert wat Siau bestempelt als een “offensieve” delokalisatie : “Onze joint ventures in Tsjechië, maar ook in Taiwan, Thailand en Singapore produceren vandaag vooral voor de lokale markten. Vóór onze eerste delokalisatie in 1975 naar Tunesië werkten we in Ronse met 140 mensen, vandaag zijn het er 230.” Bernard Siau steunt op een directieploeg van een vijftal medewerkers. “Ik geloof sterk in teamwerk. Als je op korte tijd na mekaar je vader en je broer verliest, die beiden mee het bedrijf runden, besef je hoe belangrijk continuïteit voor een onderneming is,” zegt Siau.
Als hij er op uit trekt voor kortstondige vakanties met het gezin, probeert de gedelegeerd bestuurder van Alsico het werk helemaal van zich af te schudden : “Intens genieten, op stap in de bergen of skiën.” Twee keer per week joggen houdt er de vorm in en geestelijk voedsel wordt aangereikt via vakliteratuur en het volgen van managementseminaries.
BERNARD SIAU (KLEDINGFEDERATIE) We moeten meer naar buiten treden om aan te tonen dat de kledingsector nog troeven heeft, ook voor kleine bedrijfjes.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier