‘Met dienstverlening alleen komen we er niet’

Goele Geeraert Freelancejournalist

“De echte vernieuwing moet Limburg niet van de multinationals verwachten, maar van mensen met ondernemingszin en een idee”, meent Robin Bruninx van Encon in Genk. Hij is het levende bewijs dat dat soort mensen klaarstaat om de provincie economisch op de kaart te zetten.

Dat er in de industrie nog enorm veel energie verloren ging, stelden industrieel ingenieur Robin Bruninx en voormalig docente Katleen Venderickx in 2002 vast. Daarop besloten ze het energieadviesbureau Encon op te richten. “We zagen dat industriële bedrijven veel konden besparen door eenvoudige ingrepen in hun verbruik. Alleen leek niemand daar wakker van te liggen. We confronteerden fabrikanten met besparingsvoordelen van hun toestellen die ze zelf nog nooit hadden gezien.”

Encon, het acroniem voor Energy Consultancy, begon als een tweemanszaak. Vandaag draait het bureau een jaaromzet van 3,5 miljoen euro en werkt het met 35 mensen in twee afdelingen. Een team werkt rond efficiënt energie besparen, het andere adviseert ondernemingen over de eigen productie van hernieuwbare energie.

AB InBev, StanleyBlack & Decker, Bombardier, IKEA, Bayer… noem ‘een grote’ en de kans is reëel dat het bedrijf klant is bij Encon. “Maar ons cliënteel telt ook een hoop kmo’s”, stelt Bruninx. “Dankzij dat netwerk leert de bedrijfswereld ons stilaan kennen en begint men de meerwaarde van onze aanpak te zien.”

De creativiteit van het adviesbureau dankt het volgens Bruninx aan het Limburgse bloed. “Limburg was in de loop van de geschiedenis heel vaak op zichzelf aangewezen. De provincie ligt ver van het centrum van het land en heeft geen logistieke voordelen zoals de nabijheid van een haven, een luchthaven, enzovoort. We moesten bijvoorbeeld onze eigen elektriciteitsmaatschappij oprichten omdat niemand energie wilde gaan verdelen in dat landelijke, verafgelegen gebied. Om activiteit aan te trekken – of het nu ging om werkgelegenheid, kunst of cultuur – moesten we ons altijd onderscheiden van de rest door de zaken anders, maar minstens zo doordacht te doen.”

Hefboom

Een onderbouw van degelijk vakmanschap, gezond verstand en creativiteit heeft de Limburgers scherp gemaakt, gelooft Bruninx. En dat kan nu opnieuw een hefboom zijn. “De echte vernieuwing moet Limburg niet van de multinationals verwachten, maar van mensen met ondernemingszin en een idee. Het is een uitdaging hun creatieve talent bij te houden en zelf te gelde te maken, de nieuwe technieken uit kmo’s en universitaire spin-offs over te hevelen naar grote, indus-triële bedrijven van bij ons.”

Met Encon wil Bruninx die industrie blijven ondersteunen. “Het is een illusie te denken dat we het met dienstverlening alleen zullen halen. Zonder maakindustrie valt ook die sector voor een groot deel stil. In de industrie moeten we zo veel mogelijk toegevoegde waarde creëren. Een energie-efficiënte aanpak kan daar een belangrijke duit in het zakje doen.”

Maar er is nog werk aan de winkel, stelt Bruninx. De industrie investeert nog te weinig in energie-efficiëntie. De mondiale transitie naar een efficiënter energievoorziening en -gebruik moet volgens Bruninx voor een belangrijk deel nog worden uitgevonden. “Vlaanderen, en Limburg bij uitstek, heeft de kennis en de kunde in huis om daar een rol van betekenis op te nemen. De crisis dwingt ons misschien daarin iets sneller en iets straffer te gaan. Maar never waste a good crisis. Toch?”

GOELE GEERAERT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content