Met dank aan de Gentse collega’s

Mede dankzij de Oost-Vlaamse productievestiging scoort Amcor Flexibles Transpac hoog in de rangschikking voor toegevoegde waarde.

De Australische multinational Amcor is het wereldwijde nummer één op de verpakkingsmarkt. De beursgenoteerde groep boekte in 2014 een omzet van 10,8 miljard Amerikaanse dollar. Amcor heeft 27.200 werknemers in 43 landen. De groep produceert verpakkingen — films, folies, laminaten en membranen — voor een breed gamma consumentenproducten. Dat gaat van dranken en voeding, over tabak tot en met cosmetica en verzorgingsproducten.

Amcor Flexibles Transpac BVBA, de Belgische activiteiten van de Australische groep, heeft productievestigingen in het Limburgse Halen en in Gent. De twee fabrieken hebben een lange geschiedenis. De wortels van de Limburgse vestiging gaan terug tot 1898. De Gentse productievestiging werd in 1925 opgericht. Via overnames en fusies kwamen beide verpakkingsbedrijven in de chemie- en farmagroep UCB terecht. Georges Jacobs verkocht UCB Transpac in 1996 aan de Australische groep Amcor.

Back on track?

De jongste jaren kwam de Halense productievestiging vooral in het nieuws met economische werkloosheid, herstructureringen en banenverlies. In 2011 verdwenen veertig banen nadat de snoepgigant Mars, de grootste klant van de Limburgse Amcor-site, had afgehaakt. Twee jaar later werden opnieuw negentien banen geschrapt.

Uit de toelichting bij de jaarrekeningen van Amcor Flexibles Transpac leren we dat de Gentse fabriek goed is voor 70 procent van de omzet. Het boekjaar 2011-2012 sloot Amcor Flexibles Transpac af met een omzet van 171 miljoen euro, een daling van 13 procent tegenover het vorige boekjaar. De fabriek in Gent realiseerde daarvan 123 miljoen euro. Mede door de herstructureringskosten voor de fabriek in Halen dook het bedrijf voor 3,9 miljoen in de rode cijfers. De tewerkstelling van de twee vestigingen kromp tot 623 medewerkers.

In het boekjaar 2012-2013 waren er opnieuw groei- en winstcijfers. In de Limburgse productievestiging werd dat jaar gewerkt aan het optimalisatieprogramma ‘Back on Track’ om nieuwe volumes en nieuwe klanten naar de site in Halen te brengen. Maar “veel van deze klantenprojecten werden niet of maar gedeeltelijk gerealiseerd”, rapporteert het college van zaakvoerders aan de gewone algemene vergadering. “Pas in de tweede jaarhelft werden significante verbeteringen in product- en servicekwaliteit geboekt, wat zich vertaalde in een geleidelijke resultaatsverbetering.”

Verhoogde concurrentie

Het boekjaar 2013-2014 werd opnieuw met een omzetdaling afgesloten. De fabriek in Gent boekte een omzet van 127 miljoen euro (+ 1,2 %), terwijl de omzet van de productievestiging in Halen daalde met 23 procent tot op 48,8 miljoen euro. “De vertraagde groei in de markten waar Amcor Halen actief is, gekoppeld aan de verhoogde concurrentie in sommige productsegmenten, zorgde voor een volumedaling in de tweede helft van het fiscaal boekjaar”, staat in het jaarverslag.

Om het tij te doen keren focust de fabriek in Halen op drie prioriteiten. Het management wil de afvalproductie verminderen met 3 procent op jaarbasis. Een tweede prioriteit is het binnenhalen van winstgevende volumes bij nieuwe en bestaande klanten, en last but not least wordt werk gemaakt van flexibiliteit in de productie, kostenbeheersing en continue verbetering van service en kwaliteit.

Kurt De Cat

Om het tij te doen keren focust de fabriek in Halen op nieuwe prioriteiten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content