Meid voor alle werk
Met het nieuwe schooljaar voor de deur kent de verkoop van rugzakken een hoogtepunt. Al is er tegenwoordig een rugzak voor elk moment. Luxe en technologische snufjes zijn een nieuwe trend.
Back to the eighties
De rugzak als boekentas en als stijlaccessoire kende een doorbraak in de jaren tachtig. “Vroeger werd de rugzak vooral gebruikt door kampeerders en bergbeklimmers”, zegt Toon Kympers, vicepresident marketing & strategie voor East Pack, een van de merken van VF Corporation. Nadien werd de rugzak als schooltas een deel van de jeugdcultuur. “Maar de leeftijdsgebonden trends vervagen steeds meer. Iedereen draagt nu een rugzak.”
Meerdere zakken
Volgens Kympers hebben veel consumenten meer dan één rugzak, voor verschillend gebruik. “Eén om mee naar het kantoor te gaan, één voor het weekend en één om mee naar de yoga of gym te gaan” zegt hij. De doorsneerugzak (24 à 30 liter inhoud) wordt ook gebruikt als reisbagage op citytrips.
Niche
Het Belgische Set Global mikt sinds vorig jaar op een niche van de rugzakkenmarkt: moderne reizigers die luxe willen en geld hebben, de zogenoemde ‘flash packers’ “Zij willen zich als echte backpackers voordoen. Maar tegelijk willen ze de nieuwste camera en willen ze altijd bereikbaar zijn”, zegt Elaha Rafie van Set Global. Zij ontwikkelde een tas met een inhoud van 30 liter en met een zonnepaneel en bracht die via crowdfunding op de markt.
Handig, veilig en mooi
Het idee kreeg Elaha Rafie toen ze na haar studie international business management aan het backpacken sloeg in Thailand en daar “continu problemen had met batterijen. Bovendien was mijn camera gestolen. Ik had tijdens mijn studie stage gelopen bij een bedrijf in zonnepanelen en raakte daardoor gefascineerd. Na mijn reis ben ik op zoek gegaan naar een rugzak die altijd je camera, pc, telefoon en tablet opgeladen houdt én die ook veilig was. Er waren al rugzakken met zonnepanelen, maar die waren niet mooi.” De tas die ze uiteindelijk ontwikkelde, naar een design van David Dos Santos uit Antwerpen, is met zo’n 139 euro wel duurder dan een gewone rugzak.
Verkooppieken
Er zijn in de rugzakmarkt verschillende piekmomenten in de verkoop. De drukste periode is als de scholen weer openen. In de zomer, rond de novembervakantie en rond feestdagen als Kerstmis en Pasen worden ook veel rugzakken verkocht, als bagage dan. De kantoorrugzak kent geen verkooppieken. Ook de verkooppunten zijn veranderd. Zo’n vijftien jaar geleden waren de winkels in papierwaar voor schoolgebruik het belangrijkste afzetkanaal. Inmiddels zijn daar door de digitale evolutie de computer- en tabletwinkels bijgekomen.
Heupzakje
Niet overal worden rugzakken nog toegelaten. Festivals weren ze omdat de controle op de inhoud moeilijk is. Dat heeft volgens Toon Kympers geleid tot een tweede leven van het heupzakje. “Dat is hét festivalattribuut geworden, want waar laat je anders je smartphone en je powerbank?”
3 jaar
is de levenscyclus van een rugzak. Niet dat die dan al versleten is (East Pack geeft 30 jaar garantie), maar de gebruikers komen in andere levensfases.
6 merken
rugzakken heeft VF Corporation: naast East Pack zijn dat JanSport, Eagle Creek, Kipling, North Face en Van’s. Iedere merk heeft zijn eigen niche.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier