MEDIA. LACHEN, U KOMT IN BEELD
De steeds verder gaande mediatizering van de aktualiteit stelt ook problemen. Hoe gedraagt u zich best vóór een camera ? Tony Van den Bosch kan het u leren.
Tony Van den Bosch, gewezen BRTN-journalist en tot voor kort hoofdredakteur van de Noordwestvlaamse regionale tv-zender Focus, staat voor een zoveelste uitdaging in zijn loopbaan : voortaan geeft hij training cameragewenning. Tony Van den Bosch is, gezien zijn ervaring, best geplaatst om de nood daaraan te kunnen inschatten. “Het is belangrijk dat bedrijfsleiders, politici en/of woordvoerders van organizaties voor de televisiecamera’s goed voor de dag komen, ” zegt hij. “Hun geloofwaardigheid bij een breed publiek (en hun carrière) kan op het spel staan. Veel geïnterviewden hebben ten onrechte schrik van de pers of van de camera. Dit hoeft heus niet. Via een aantal gerichte trainingssesies leren we de mensen hoe ze zich kunnen wapenen. Het is vaak een kwestie van details. Maar je moet het weten. Er kan veel aangeleerd worden. “
Het eigenlijke initiatief om met dit soort trainingen uit te pakken, komt van het AV-produktiehuis MCS uit Jabbeke. Gedelegeerd bestuurder Patrick Coulier stelde vast dat televisiegerichte mediatraining in België een omzeggens onbekend fenomeen is. Alleen het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) beschikt over een eigen trainingscentrum. Datzelfde VBO heeft nu beslist om deze aktiviteit “uit te besteden” bij MCS. Door de nauwe banden tussen MCS en de regionale televisie Focus had Patrick Coulier met Tony Van den Bosch meteen ook the right man on the right spot gevonden.
Kursusleider Van den Bosch pakt uit met twee soorten sessies : individuele trainingen of groepssessies. De bedrijven worden, indien ze dat wensen, à la carte bediend : zo kunnen bijvoorbeeld een aantal fiktieve mediavoorvallen “op maat van het bedrijf” worden uitgewerkt. Of : er kunnen trainingen georganizeerd worden binnen de bedrijfsmuren, op lokatie dus.
De doelgroep waarop de tandem Coulier-Van den Bosch mikt, is breed en niet louter “bedrijfsgebonden” : PR-managers, persattachés, marketingmensen, vakbondsafgevaardigden, bedrijfsleiders, politici, kabinetsmedewerkers, sportlui, aspirant-prezentatoren, artiesten, journalisten,… De duur van een training is flexibel : van een eendagstraining, tot een tweedaagse of een meerdaagse sessie “in residentiële vorm”. “De hele kursus is praktijkgericht, ” zegt Tony Van den Bosch. Of het ook een dure aangelegenheid is ? “De prijs van een eendaagse groepstraining bedraagt 24.500 frank. Wat koop je daarvoor vandaag nog ? “
TONY VAN DEN BOSCH (MCS) “Bedrijfsleiders, politici en allerhande woordvoerders kunnen leren hoe zich te gedragen en te spreken voor een camera. “
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier