Marketeer van het Jaar 2005: kandidaat Nils Van Dam (Unilever)
Hans Swinnen (Thomas Cook België), Catherine Teirlynck (Alcatel) en Nils Van Dam (Cookings & Spreadings Unilever) zijn de kandidaten voor de Marketeer van het Jaar 2005, een initiatief van de Stichting Marketing. Trends stelt elke kandidaat voor. Deze week: Nils van Dam.
Sinds 2003 is Nils Van Dam (42) in Nederland actief als vice-president marketing Cookings & Spreadings Unilever. Zijn indrukwekkende cv start met zijn studies voor handelsingenieur in Antwerpen (Ruca). “Ik vond handelsingenieur de ideale combinatie tussen de harde kant van wetenschappen (wiskunde, chemie) en de zachte kant van de menswetenschappen (filosofie, psychologie). Dat zie je ook in mijn carrière. Ik voel me in marketing op mijn gemak met cijfers, marges, berekeningen, maar ook met de behoeften van de consument en de creativiteit in communicatie.”
Al gauw ging zijn interesse vooral naar marketing. “We kregen het fameuze handboek van Philip Kottler met de befaamde vier P’s (product, prijs, plaats, promotie). Ik vond het ook interessant om businessplannen te maken rond merken.” Hij wilde naar Procter & Gamble of Unilever – niet toevallig dé twee (praktijk)scholen in marketing. “Ik heb bij beide gesolliciteerd en koos voor Unilever. Daar vond ik een sociaal vriendelijkere omgeving. De mens was er ook belangrijk, voelde ik aan.”
Van Dam kon aan de slag bij Unilever-filiaal Union in Merksem als assistant brand manager op Becel. “Na vijf maanden assistent te zijn geweest, nam mijn baas ontslag en mocht ik rechtstreeks aan de marketingdirectie rapporteren. Dat was een hele uitdaging, ik had immers weinig ervaring. Bij Unilever had men me voorbestemd voor een marketingcarrière. Elke marketeer moet dan ook heel goed de verkoop begrijpen en gedurende een jaar was ik sales assistant van de nationale accountmanager. Hij had een verkoopploeg van 50 man en een breed spectrum van klanten, van grote gecentraliseerde ketens tot kleine zelfstandigen.”
Na dat jaar ging Van Dam terug naar marketing, als brandmanager van Planta en Effi. Van 1989 tot 1992 was hij marketingmanager margarine in Portugal. “Het is bijzonder interessant om buiten België te zijn, maar niet altijd even gemakkelijk. Je ondervindt de cultuurverschillen.” Terug in België, werkte hij weer in de vetten en oliën. In 1994 werd hij marketingdirecteur van Iglo Ola.
Toen Unilever hem in 1997 vroeg om opnieuw naar het buitenland te gaan, haakte Van Dam af. “Ik was met mijn gezin gelukkig in België en wilde dat zo houden.” Via een kennis kwam hij in contact met Interbrew, dat op zoek was naar een marketingdirecteur voor België. Hij bleef er twee jaar en stapte in 1999 naar marktonderzoeksbureau Censydiam, waar hij mede-eigenaar kon worden. “Ik werd er verantwoordelijk voor de Belgische operatie. Voor veel mensen was dat een controversiële carrièrezet. Maar ik wilde me bezighouden met het begrijpen van de consument en vanuit een psychologische interpretatie marketingaanbevelingen doen.”
In maart 2003 verliet hij Censydiam. Hij had een ander idee over de ontwikkelingen van het bedrijf dan de andere vijf aandeelhouders. Van Dam werkte als interim-manager voor Ter Beke en kwam daarna opnieuw in contact met Unilever. “Men zei me dat de business Europees en mondiaal werd, maar dat er een hoofdkantoor in Rotterdam zou blijven. Daar waren mogelijkheden. De marketingwereld in België wordt ook hoe langer hoe kleiner. De bedrijven halen de beslissingscentra hier weg.” Bij Unilever is Van Dam nu global brand director en global vice-president Cookings & Spreadings. Hij woont nog altijd in Antwerpen.
AvP
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier