Manusjes-van-alles
Tablets en smartphones zijn al lang geen duur speelgoed meer. Ze verdringen gespecialiseerde hardware waardoor bedrijven hun bedrijfsvoering verder kunnen digitaliseren. Vlaamse bedrijfjes geven het voorbeeld.
Mijn smartphone heeft 2 miljoen keer meer geheugen dan de computers in de Apollo-raket van 1969. De Apollo ging naar de maan, ik gebruik mijn smartphone om Angry Birds te spelen.” De bekende acteur Bill Murray was een aantal jaar geleden behoorlijk sarcastisch over het nut van smartphones en tablets.
De toestellen zijn ondertussen meer dan gadgets geworden; ze hebben een vaste stek veroverd in het bedrijfsleven. De tijd van alleen maar mailen en surfen is voorbij. Gaandeweg worden de toestellen ingepast in bedrijfsprocessen. Dat opent mogelijkheden voor ontwikkelaars van apps, de programma’s voor mobiele toestellen.
Het zwaartepunt van de app-economie ligt in de Verenigde Staten, maar Vlaanderen laat zich niet onbetuigd. Het Gentse Showpad kon onlangs 1,5 miljoen euro aan durfkapitaal aantrekken voor zijn platform om bedrijfspresentaties te beheren en te vertonen op tablets. Daarmee financiert het verder zijn internationale expansie, nadat het eind vorig jaar al een samenwerking had afgesloten met het grote Amerikaanse Jive Software.
Een andere Gentse starter, Posios, staat ook aan de rand van een internationale doorbraak. Nog meer dan Showpad toont het hoe ver de integratie van mobiele toestellen in het bedrijfsleven kan gaan. Posios heeft kassa- en bestellingsoftware ontwikkeld voor de horeca die draait op tablets en smartphones. Het systeem werkt met een abonnement. De investering is voor de horeca-uitbater relatief bescheiden in vergelijking met veel andere gespecialiseerde systemen. Dat wekte de interesse op van Griffin Technologies, de internationale marktleider in accessoires voor de iPad en de iPhone. Griffin heeft een soort statief met ingebouwde kaartlezer ontwikkeld voor tablet van Apple, waardoor het toestel een echt betaalsysteem wordt. Voor de software koos het uit twintig kandidaten het platform van Posios. Daarmee hebben oprichters Zhong Xu en Jan Hollez vooral zicht op een snelle groei in de VS. Het is de thuismarkt van Griffin en klanten betalen er in de restaurants veel meer met een kaart dan in de meeste andere landen.
Carpoolen en programmeren
Xu en Hollez hebben gepionierd met mobiele software in België. Nog voor de doorbraak van de smartphones en tablets, maakten ze al de eerste mobiele sites voor onder meer de nieuwssites van de VRT. “Toen liepen we te ver voor op de markt”, vertelt Xu. “We ontwikkelden mobiele sites, maar met de iPhone werden apps plots erg populair. We konden toen niet snel genoeg overschakelen en het bedrijf moest de boeken neerleggen.” Het duo ging aan de slag bij het audiovisuele IT-bedrijf EVS Broadcast Systems, maar bleef op een nieuwe onderneming broeden. Dat werd Posios. Twee jaar lang hebben ze zelf aan het product gewerkt en geprogrammeerd, onder meer terwijl ze dagelijks carpoolden van Gent naar Brussel.
“We wisten dat we een afgewerkt product moesten hebben voor een succesvolle lancering”, gaat Xu voort. “Het idee komt uit mijn studententijd. Om een centje bij te verdienen, installeerde ik kassa’s. Ik zag toen dat er echt een nood was aan een flexibel en allesomvattend systeem. Het gaat onder meer om het aanpassen van de menu’s, koppeling met de website, een reservatiesysteem, het printen van bestellingen in de keuken en de eigenlijke kassa. Die kassa is de belangrijkste schakel in de hele keten en die hebben we het eerst aangepakt. Tegelijk is dat ook de moeilijkste. Er is niet alleen een koppeling nodig met betalingssystemen, maar onder meer ook met printers en geautomatiseerde bierkranen. Daarnaast is er een pak regelgeving, bijvoorbeeld voor de btw-tarieven. In België moet een kassasysteem compatibel zijn met de zwarte doos die fraude moet tegengaan. De moeilijke ontwikkelingsfase ligt nu achter de rug, waardoor we ons kunnen concentreren op nieuwe, aanverwante functionaliteiten.”
Juiste niche is goud waard
Geregeld duikt scepsis op over de app-economie. Consumenten downloaden vooral gratis apps en de betalende software kost vaak slechts een fractie van de programma’s voor desktopcomputers. Maar Showpad en Posios illustreren dat er zeker in het professionele segment rendabele niches zijn, zeker voor wie van bij het begin internationaal denkt.
Posios heeft klanten in de VS, Europa en Australië. Het werkt met een abonnementsformule. De app en de eerste maand zijn gratis, daarna betaalt een uitbater 50 euro per maand om de service gelijktijdig op drie toestellen te gebruiken. “In de praktijk wordt dan een tablet als kassa gebruikt, en gebruiken twee zaalmedewerkers een smartphone om bijvoorbeeld bestellingen op te nemen. Dat is genoeg voor 80 procent van de horecazaken. Voor de andere is er een prijs op maat.”
STIJN FOCKEDEY, FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS
Showpad en Posios illustreren dat er zeker in het professionele segment rendabele niches zijn.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier