MANNEQUIN OP WIELEN
België heeft geen renners meer. Maar ex-wielrenner Frans Verbeek schittert nog steeds bij zowat alle profs met zijn modieuze wielerkleding.
Elke zondag kruipt gewezen wielerkampioen Frans Verbeek op zijn stalen ros, en maalt tientallen kilometers. Voor Verbeek is het niet alleen een hobby : tegelijk kan de man zijn nieuwste producten testen. Frans Verbeek, zaakvoerder van de nv Vermarc Sportswear, noemt zich immers Belgisch marktleider in modieuze bedrukking van wielrennerskleding. “Een koerstrui is vaak beter afgewerkt dan een jurk,” observeert de bedrijfsleider uit Wezemaal. “Wij zijn voortdurend op zoek naar nieuwe stoffen voor kleding. We hebben alles in eigen beheer. Vier ontwerpers creëren steeds nieuwe modieuze voorwerpen,” verklaart de man het succes.
In 1977 werd de 100 %-familiezaak gestart. Vorig jaar werd een omzet van 165 miljoen gehaald door 23 werknemers. Vermarc Sportswear bedrukt het hele facet van de wieleruitrusting : truien, broeken, handschoenen, tassen, haarbanden, schoenen. In de eigen drukkerij worden de diverse vormen, met volledig afbreekbare verf op basis van water, op papier gezet. Bij de kledingfabrikant worden de vormen dan, met een eenvoudige pers, op de kledingstukken gedrukt. Maar de samenwerking met de fabrikant verloopt zeer intensief : Vermarc Sportswear werkt slechts met drie kledingfabrikanten, het ontwerp van de kleding en het kiezen van de soorten stof gebeuren in eigen huis. “Onze nieuwste truitjes bestaan uit een combinatie van polyester en tactel. Deze stof is zweetdoorlatend, stoot regenwater af en houdt de renner warm bij temperaturen tot -7 C. De stof weegt bovendien amper 200 gram.”
België is goed voor 70 % van de omzet. In de Benelux verdeelt Vermarc Sportswear de producten via de fietsenwinkels. In de andere landen wordt het product via de groothandel verspreid. Duitsland, Frankrijk, Scandinavië, maar ook Japan smaken de kleding uit Wezemaal. In eigen land heeft het bedrijf 300 verkooppunten. Frans Verbeek is niet geïnteresseerd in de grootdistributie. De orders gaan van vijftig tot maximaal enkele duizenden stuks, de kwaliteit primeert. Een catalogus op maat van de speciaalzaak toont jaarlijks minimum vier nieuwe modellen. De steeds groeiende aandacht voor modieuze collecties moet de groei van jaarlijks tien procent bestendigen. Sinds kort mikt Frans Verbeek bovendien ook op de voetbalkleding. “We willen in die sporttak af van het eentonige. We maken gedurfdere kleding.” Net als voor de wielrenner dus kleding met steeds gedurfdere kleurschakeringen.
FRANS VERBEEK (VERMARC SPORTSWEAR) Ex-wielerkampioen wordt marktleider in modieuze bedrukking van rennerskleding.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier