MAKELAARS. Samen sterk

De netwerk-trend zet zich door in de wereld van de vastgoedmakelaars.

Internationale samenwerkingsverbanden, wereldwijde netwerken en multinationale overeenkomsten. Het is gemeengoed geworden in de wereld van het kantoorvastgoed, de industriële gebouwen en de commerciële panden. Jones Lang Wootton-kantoren vind je in alle uithoeken van de wereld. Müller International maakt deel uit van het internationale samenwerkingsverband Oncor. En King & Co en Healey & Baker sloten samenwerkingsovereenkomsten met grote, buitenlandse groepen.

VERENIG U.

Op residentieel vlak was er van grootschalige netwerken nog niet veel sprake. Alleszins niet van Belgische. In het buitenland bestaande samenwerkingsverbanden trachtten ook in ons land voet aan de grond te krijgen. Eerst ERA, meer recent ook Century 2000. In beide gevallen ging het echter om franchises van buitenlandse groepen.

De Brusselse makelaar Trevi probeert nu een nationaal netwerk uit de grond te stampen. Redenering : een makelaar moet zijn klanten ook kunnen helpen wanneer ze een woning zoeken buiten zijn regio.

Het principe is simpel. De aangesloten makelaars brengen de huizen en appartementen die ze aanbieden samen in één databank. Slaagt makelaar A erin makelaar B een nieuwe klant te bezorgen, dan heeft A recht op 25 % van het kommissieloon dat makelaar B opstrijkt. Makelaar A verdient geld aan een klant die hij normaal kwijt was (hij verhuist immers naar een woonst buiten het territorium van A). Makelaar B heeft er een nieuwe klant bij.

Wie waar ook in België bij een makelaar van het Trevi-netwerk aanklopt en op zoek is naar een goed in de regio van B, zal door de makelaar in kwestie automatisch doorverwezen worden naar B. Deze laatste heeft immers binnen het samenwerkingsverband het alleenrecht voor de verkoop en verhuur van woningen.

GROEIHORMOON.

Per regio kan er dus slechts één makelaar toetreden tot het netwerk. Hij moet hier dan wel een financiële inspanning voor doen. Een “startgeld” van 375.000 frank betalen in de eerste plaats. En daarnaast jaarlijks royalty’s afdragen. Gedelegeerd Trevi-bestuurder Eric Verlinden drukt echter op de voordelen die voor een makelaar aan het netwerk verbonden zijn. Al vanaf het tweede jaar is volgens hem het lidmaatschap rendabel. Vanaf het derde jaar belooft hij de partners een winststijging met ongeveer 2,5 miljoen frank, op voorwaarde dat die partners de publiciteitsregels van Trevi Partners nauwgezet volgen.

Een wel zeer optimistische voorspelling naar onze mening. Althans in deze faze van het projekt. Trevi Partners (de naam van het netwerk) bestaat momenteel slechts uit 10 makelaars, en het samenwerkingsverband bestrijkt maar een (klein) gedeelte van Wallonië. Om de zaak vlot te laten draaien, zijn er echter heel wat meer leden nodig. Een zestigtal, geeft Verlinden toe. Een getal dat nog voor de eeuwwisseling moet worden bereikt. Binnen de drie jaar willen de initiatiefnemers 50 leden, een jaar later 60, verspreid over het hele land.

Hiervoor willen ze een grote campagne opzetten. Makelaars overtuigen van de voordelen van het netwerk. Die zijn volgens de Trevi-verantwoordelijken groot in aantal. Naast de uitwisseling van het aanbod aan residentieel vastgoed overal in het land en het doorsturen van klanten, mogen Trevi-leden rekenen op vorming en opleiding, nationale reklame voor hun panden, en steun en bijstand op allerlei vlakken (ook via het verstrekken van standaardformulieren en -dokumenten).

De verwachtingen van de initiatiefnemers zijn hooggespannen. De toekomst zal uitwijzen of ze worden ingelost. Gebrek aan ambitie kan het partnerschap in elk geval niet verweten worden. Trevi Partners wil vóór het jaar 2000 de onbetwiste Belgische nummer één worden op het vlak van het residentieel vastgoed. En binnen afzienbare tijd gaan samenwerken met één verzekeraar en één bank, wiens produkten ze zullen aanprijzen.

Twijfels over de haalbaarheid van hun plannen lachen Eric Verlinden en Marc Drion (bij Trevi verantwoordelijk voor de uitbouw van het netwerk Trevi Partners) weg. Ze verwijzen naar de groei van het makelaarskantoor Trevi zelf om te bewijzen dat een snelle opgang wel degelijk mogelijk is. Trevi werd in 1980 opgericht en groeide op 15 jaar uit tot een groep met verschillende afdelingen (een advizerende, één voor het beheer van gebouwen, één voor verzekeringen en hypotecaire kredieten, één voor schattingen en renovaties…) en boekt een jaarlijkse omzet van zowat 1 miljard frank.

G.W.

TREVI-NETWERK Gedaan met zoeken naar “te koop/te huur”-borden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content