Mag ik me online vermommen als consument?

Wanneer producten van mijn bedrijf op een internetforum worden besproken, doe ik me soms voor als mijn eigen klant. Maar is dat legaal? Ywein Van den Brande, advocaat bij Crealaw, geeft antwoord.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

Consumenten baseren hun aankoopbeslissing steeds meer op de mening van andere consumenten. Vaak vinden ze die op internetfora en blogs. Dat soort feedback van consumenten heeft meer invloed dan de opinie van de producent, waarvan de consument verwacht dat die gekleurd is. Daarom bezwijken bedrijven weleens aan de verleiding om zich voor te doen als consument. Een fictief account is snel gecreëerd. Maar dat is een verboden praktijk.

De Europese richtlijn over oneerlijke handelspraktijken verbiedt oneerlijke handelspraktijken in het algemeen. De richtlijn bevat bovendien een zwarte lijst met specifieke praktijken die in alle omstandigheden verboden zijn. Onder punt 22 op die zwarte lijst wordt verboden: “Op bedrieglijke wijze beweren of de indruk wekken dat de handelaar niet optreedt ten behoeve van zijn handel, bedrijf, ambacht of beroep of zich op bedrieglijke wijze voordoen als consument.” Dat wil niet zeggen dat een bedrijf niet mag bloggen of reageren op fora. Als het dat doet, moet het wel de band met het bedrijf bekendmaken.

Voor bedrijven met werknemers die graag online hun opinie delen, is het noodzakelijk dat er een bedrijfsbeleid wordt ingevoerd. Dat moet bepalen dat de band tussen de blogger en het bedrijf op juiste wijze wordt geopenbaard. Dat betekent niet dat het bedrijf de verantwoordelijkheid voor de boodschap op zich moet nemen. Het personeel kan voor eigen rekening schrijven, maar een disclaimer zoals: “De berichten geplaatst door het personeel van persoon X verwoorden enkel de persoonlijke opinie van de auteur en zijn niet geplaatst voor rekening van of in naam van bedrijf Y” lijkt het minimum.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content