Proefproject ecocombi’s krijgt vorm
Nog dit najaar trekt minister van Mobiliteit Hilde Crevits met een dossier naar de Vlaamse regering om een proefproject met ecocombi’s op te zetten.
Ecocombi’s, ook wel LZV (langere en zwaardere vrachtwagencombinatie) genoemd, mogen tot 25,25 meter lang zijn en 60 ton vracht vervoeren, terwijl een gewone vrachtwagen beperkt is tot 18,75 meter en 44 ton. Denemarken, dat vanaf 1 januari voorzitter wordt van de Europese Unie, heeft al aangekondigd van LZV’s een topprioriteit te willen maken.
Uit 148 door de transportsector voorgestelde proeftrajecten, geconcentreerd op 26 hoofdroutes, koos het Agentschap Wegen en Verkeer er tien, die verder werden gescreend. Zes daarvan werden als “voorlopig haalbaar” bestempeld: Waaslandhaven-Noord, Haven van Antwerpen (via Scheldelaan en via Waaslandhaven-Zuid), Veurne, Mechelen en Rekkem, telkens met bestemming Nederland.
Tot spijt van onder andere de Mobiliteitsraad Vlaanderen (Mora) zijn er geen puur Vlaamse trajecten overgebleven. “Als je wil bekijken wat iets kan opleveren, is het beter om alle parameters in handen te hebben. Dat is niet het geval.”
Al wijst woordvoerster Cybille Buyck van het kabinet van Crevits erop dat de Vlaamse regering sowieso enkel vergunningen kan geven voor het Vlaamse deel van het traject. “Nu bekijken we eerst welke beperkte investeringen er eventueel nodig zijn, en dan dienen we een voorstel in bij de Vlaamse regering.”
Luc Huysmans
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier