Kilometerheffing stimuleert sluipverkeer
Gewestwegen dreigen nog meer vrachtwagens aan te zuigen na de invoering van de kilometerheffing. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van het departement Mobiliteit en Openbare Werken uit 2012.
Vanaf april 2016 moet elke vrachtwagen van meer dan 3,5 ton 11,3 cent per kilometer betalen om op het hoofdwegennet te rijden. Het gaat om snelwegen en enkele grote gewest- en gemeentewegen. Elders geldt de kilometerheffing niet.
“Focus op hoofdassen”
Dat dreigt echter voor meer sluipverkeer te zorgen, luidt het in het rapport waarover De Standaard bericht. Daarin wordt aangeraden om bij een heffing van 10 cent ook op bepaalde gewestwegen tol te heffen om sluipverkeer te vermijden.
Volgens de krant was daar in de eerste plannen aandacht voor en beloofde Weyts de mogelijke sluipwegen ook in zijn definitieve plannen op te nemen, maar bleek dat uiteindelijk toch niet het geval. Een zestigtal gewestwegen die een toevloed riskeren, werden alsnog geschrapt.
“We besloten om de focus op de hoofdassen te leggen. De buitenlandse transporteurs rijden vooral op onze snelwegen. Daar situeert zich het probleem”, argumenteert Weyts. De minister belooft de situatie wel op te volgen. Als er toch een toevloed van verkeer is en de veiligheid in het gedrang komt, zal de betrokken weg mogelijk alsnog worden opgenomen.
Sp.a-fractieleider Joris Vandenbroecke vindt dat een te vage belofte en is niet overtuigd. “De minister benadrukte altijd het belang van verkeersveiligheid, maar dat bleek plots niet meer zijn grootste prioriteit. Hij legde zelfs de aanbevelingen uit de studie naast zich neer”, besluit het oppositielid. (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier