Files in 2015 zwaarder en langer (behalve waar gewerkt is aan de weg)
De files in Vlaanderen worden steeds zwaarder en langer. Dat blijkt uit de jaarlijkse Verkeersindicatoren van het Vlaams Verkeerscentrum. In bijna alle maanden en op bijna alle snelwegen was er vorig jaar meer verkeer op de baan dan in 2014. Opvallend: het fileprobleem is niet groter geworden op plaatsen waar gewerkt is aan de weg.
In 2015 bleef de totale filelengte op de Vlaamse autosnelwegen stabiel tijdens de avondspits (105 kilometer), maar was er een toename met 6 kilometer tijdens de ochtendspits (149 kilometer).
Spitsstroken
Ten opzichte van 2012 zijn de structurele files alleen maar zwaarder geworden, behalve op plaatsen waar gewerkt is aan de weg.
Op de E40 tussen Sterrebeek en Heverlee, op de E19 tussen Antwerpen-Noord en Sint-Job-in-‘t-Goor en op de E313 tussen Antwerpen-Oost en Wommelgem zijn bijvoorbeeld spitsstroken aangelegd, met positieve gevolgen voor de filezwaarte.
Op de A12 tussen Leugenberg en Ekeren werden in 2015 weefstroken in beide richtingen aangelegd, waardoor er extra capaciteit kwam en de verzadiging gedaald is.
Vrachtwagens
De grootste knelpunten blijven de ringwegen rond Antwerpen en Brussel. Nergens rijden er meer vrachtwagens dan op de zuidelijke R1 tussen Antwerpen-Zuid en Antwerpen-Oost. Op een werkdag passeren er in elke richting liefst 24.000 tot 26.000 vrachtwagens. Op de Brusselse ring is dat slechts de helft: 13.000 vrachtwagens tussen Zaventem en Machelen. Tijdens de avondspits zijn die ringwegen goed voor 54 procent van alle files.
De drukste zone blijft de Antwerpse ring tussen Berchem en Antwerpen-Oost. Op een werkdag passeren daar in elke richting 137.000 tot 139.000 voertuigen. Op de Brusselse ring spannen de zones Zaventem-Machelen en UZ Jette-Wemmel nog altijd de kroon: 100.000 tot 103.000 voertuigen in elke richting op een werkdag.
Werken
Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) bewijzen de cijfers het belang van de grote werken die gepland worden, zoals de herinrichting van de ring rond Brussel en het Oosterweelproject. Werken aan weginfrastructuur is een absolute must, luidt het. Hij wijst erop dat het investeringsbudget voor de wegen in Vlaanderen met een derde opgetrokken wordt, van 350 naar 450 miljoen euro per jaar.
‘Verzet tegen de Oosterweelverbinding of de herinrichting van de ring rond Brussel schaadt uiteindelijk mens, milieu en economie’, aldus Weyts. ‘Als we nu gaan stilstaan in de rechtbank, zullen we ook stilstaan op de weg. Tegelijk werken we ook aan de alternatieven voor de auto, zoals openbaar vervoer, de fiets en het vrachtverkeer via de waterweg.’ (Belga/KVDA)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier