ACV hekelt personeelstekort en verouderde werkwijze en informatica bij registratiekantoren
ACV Openbare Diensten reageert misnoegd op een nota die de administrateur Rechtszekerheid van de FOD Financiënnaar de gewestelijke directeurs van de registratiekantoren verstuurd heeft.
In een nota laat de FOD Financiën weten dat alle authentieke akten die rechtsgeldig ter registratie aangeboden worden, voor het eind van het jaar ook effectief geregistreerd moeten zijn. “Hallucinant”, klinkt het bij de vakbond.
De afschaffing van de oude woonbonus heeft ervoor gezorgd dat er meer aktes zijn dan ooit. Maar omdat er een nieuwe structuur van de administratie Rechtszekerheid geïmplementeerd wordt en de dienst van de successie en registratie belasting naar Vlaanderen overgeheveld wordt op 1 januari 2015, moeten alle aktes voor 31 december geregistreerd zijn.
De maatregelen die daarom nu voorgesteld worden, tarten volgens de vakbond alle verbeelding. “Het gaat om het intrekken of het niet goedkeuren van verlof en het presteren van extra uren (op zaterdag)”, klinkt het. “Zeker met de eindejaarsperiode in het verschiet ligt dit zeer gevoelig.”
De vakbond benadrukt dat de achterstand in de kantoren bovendien toegeschreven moet worden aan “traagwerkende én amateuristische informaticatoepassingen, de slechte organisatie van de overgang van het personeel naar Vlaanderen, personeelsgebrek en een jarenlange verwaarlozing van de diensten”.
De vakbond doet in haar persbericht een omstandige uitleg van de manier waarop de dienst werkt. Besluit is dat de ruim 6 miljard euro aan registratie- en successierechten die op jaarbasis binnenkomt, wordt “beheerd via ongeveer 220 eenvoudige Excel-spreadsheets.
Eén krachtig virus dat ontsnapt aan de aandacht van onze virusscanner en alles is floep verdwenen. Een bank die op dezelfde manier zou werken was al lang van de markt gehaald door de commissie van bankentoezicht.” (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier