MAATPAK IN STAAL
HMZ Belgium scoort als toeleverancier van de auto-industrie, door het ontwikkelingsprocédé van op maat gemaakte verpakkingen voor auto-onderdelen drastisch in te korten.
De productieruimte van de nv HMZ Belgium moet een droom zijn voor industriële spionnen. Het bedrijf is immers gespecialiseerd in metalen verpakkingen, hoofdzakelijk voor de auto-industrie. Gevolg daarvan is dat er massa’s onderdelen van de nieuwste automodellen te vinden zijn. “Wij zijn steeds met nieuwe wagens bezig,” bevestigt Johan Potargent, verantwoordelijke voor marketing & sales. “De Astra en de Clio hebben we gehad. Nu beginnen we met de nieuwe Escort.”
52% van de 510 miljoen frank omzet in 1997 haalde HMZ uit applicaties voor de auto-industrie. Die sector wordt door de toenemende uitbesteding steeds belangrijker. Het bedrijf uit Sint-Truiden is gespecialiseerd in herbruikbare verpakkingen uit (roestvrij) staal en aluminium. Daarin worden de diverse onderdelen van de wagen vervoerd, die nadien worden geassembleerd. “Maar we zijn geëvalueerd van jobber tot supplier,” beklemtoont Johan Potargent. “We werken mee als toeleverancier, vanaf de ontwikkeling tot het eindproduct. We zijn blijvers, want we bestrijken het volledige domein.” HMZ investeerde de voorbije vijf jaar onder meer in vier nieuwe Cad-systemen. “We willen de ontwikkelingstijd van prototypes van 48 maanden terugbrengen tot 24, en maximaal 36 maanden.”
Op de klantenlijst van HMZ staan onder meer Ford, Opel, Volvo en Renault. De chemische industrie, met bijvoorbeeld Bayer en Exxon, is goed voor een vijfde van de omzet. Daarvan blijft een kwart in België, het merendeel verdwijnt naar Europese buurlanden. Jaarlijks creëren de 126 werknemers 32.000 stalen verpakkingen, van 200 verschillende types. Het gaat steeds om maatwerk, dat gehanteerd wordt voor het vervoer van een welbepaald onderdeel.
HMZ werd in 1961 opgericht, en verwijst naar stichter Maurice Hayen uit Zepperen. Maar het bedrijf kreeg vooral sinds 1990 bekendheid, na de overname door de Begemann Groep. Samen met VCST, dat overigens aan de overkant is gehuisvest, is HMZ het enige Belgische bedrijf van de Nederlandse groep. “Eventjes werden we meegezogen in de negatieve spiraal,” herinnert Johan Potargent zich de perikelen van Begemann. “Maar vandaag zijn er helemaal geen problemen meer. Het bedrijf doet het goed.” HMZ hangt voor het binnenhalen van opdrachten echter niet af van de groep: slechts 2 van de 510 miljoen frank omzet in 1997 kwam er via een zusterbedrijf.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier