Luxe op zee voor 70.000 euro

Een jacht lijkt voor velen een duur speeltje voor de happy few. Maar wie de markt een beetje afspeurt, vindt vast een boot die bij hem past. Voor 70.000 euro kunt u zich al een beetje Aristoteles en Jackie Onassis voelen.

Wie aan een jacht denkt, haalt zich al snel een glamourwereld voor de geest. Champagne! Diamanten! Snelle vrouwen en gladde mannen! Kortom, een kostbare en elitaire verstrooiing voor snobs uit Monaco of Marbella. En laten we wel wezen, dat beeld is niet helemaal uit de lucht gegrepen.

Nochtans is een jacht minder onbereikbaar dan u zou denken.. In Nieuwpoort of Zeebrugge vindt u schitterende maar discrete exemplaren van liefhebbers die het low profile willen houden. Talloze liefhebbers laten zich inwijden in het plezier van het varen met een motorjacht door eerst een tweedehandsje aan te schaffen. “U vindt al een leuke boot voor 62.500 à 75.000 euro,” zegt Jean-Pierre Rooms van Euronautic. Hij is voor België de exclusieve vertegenwoordiger van het prestigieuze Engelse merk Fairline. Samen met zijn landgenoot en concurrent Princess deelt dit merk het topsegment van de Belgische markt voor boten met een lengte van boven de twaalf meter. Het model Squadron 58 van Fairline werd in januari 2002 trouwens verkozen tot International Motorboat of the Year door de internationale watersportpers.

De nieuwe modellen van het merk kosten tussen 175.000 en 2.375.000 euro. De Belgen (“wij noemen nooit namen, maar het gaat vooral om bedrijfsleiders”) kopen over het algemeen boten die tussen 300.000 en 750.000 euro kosten, met een lengte van twaalf tot vijftien meter. Het allerduurste model dat bij Euronautic in Nieuwpoort werd verkocht, is de Squadron 65, waarvoor u maar liefst 1,5 miljoen euro (exclusief BTW) mag bovenhalen. Een nog mooier type, de Squadron 74, komt dit jaar op de markt. Jean-Pierre Rooms schat dat er in België een vijftigtal boten van Airline aangemeerd liggen. In de voorbije drie jaar heeft hij er een slordige 26 verkocht, al dobberen die niet allemaal in België rond. De Fairline-werf, die veertig jaar geleden begon met de productie van zijn eerste model van zes meter, heeft er inmiddels zijn 10.000ste boot opzitten.

Volgens medewerker Hendrik Michielsen is de prijs niet echt een probleem voor de potentiële cliënteel van een luxeartikel als een jacht. Het gaat immers om dezelfde mensen die een nieuwe villa of een appartement aan zee aanschaffen. Michielsen: “Geld is er in overvloed, en voor een schitterende boot met een perfecte service is men bereid flink wat te betalen.” De dienst na verkoop van Euronautic reikt via een servicebedrijf bijvoorbeeld tot in het zuiden van Frankrijk.

Behalve met de aankoopprijs moet u ook rekening houden met de jaarlijkse onderhoudskosten van de motor en de romp, met de verzekering, de huur van de ligplaats, de ligplaats op het droge tijdens de wintermaanden enzovoort. Al met al gemiddeld zo’n 8500 euro voor een jacht van twaalf meter. En dan hebben we het nog niet over het lidmaatschap bij een club, de regionale en stadstaksen, de elektriciteit en de brandstof.

Zonder brevet aan het roer

Frankrijk en Spanje zijn natuurlijk ideale landen voor luxe motorjachten, maar ook België heeft – ondanks het beruchte slechte weer – zijn troeven. Want om rivieren of de Noordzee op te gaan, hoeft u als Belg nooit enorme afstanden af te leggen. Wie ‘s avonds het werk verlaat, kan twee uur later al aan boord van zijn jacht staan. “Bovendien is België ideaal gelegen om trips naar Nederland, Engeland of Frankrijk te maken,” aldus Hendrik Michielsen.

Volgens hem en zijn collega is varen met een motorjacht enigszins vergelijkbaar met varen met een zeilboot, maar dan… anders. “Varen met een motorjacht schenkt soms een kalmte en ontspanning die je moeilijk elders vindt. Tegenover het plezier van het beheersen van de zeilkunst kun je het comfort en de manoeuvreerbaarheid van een jacht stellen,” zegt Rooms. Zo varen eigenaren van jachten die in Nieuwpoort liggen zonder zich om de windkracht te bekommeren naar de zuidkust van Engeland, Isle of Wight, Southampton, Zeeland enzovoort. En dat doen ze vaker dan u zou denken. Van april tot september gaan sommigen vrijwel iedere week aan boord. Naar schatting zijn er in België zo’n 60.000 motorboten van alle mogelijke lengten te vinden, maar het moet wel gezegd dat het in 20.000 gevallen daarvan om opblaasboten gaat.

Het zal nieuwelingen wellicht verbazen, maar om met een jacht de zee op te gaan, hebt u geen enkel brevet nodig. Een vaarbrevet is alleen vereist voor wie aan het roer staat van een boot die langer is dan vijftien meter en een snelheid boven de 20 km/uur bereikt op binnenwateren. Een zinnig mens koopt natuurlijk pas een boot als hij ermee om kan, maar u bent alvast niet verplicht om lessen te volgen. Plezierjachten zijn dan ook niet bepaald gevaarlijk. Soms loop je bij het aanmeren wat krassen aan de romp op, maar ongelukken zijn zeldzaam. Bij beginnelingen kunnen er zich typische problemen voordoen, zoals navigatiefouten waardoor je bijvoorbeeld vastloopt op een zandbank en moet wachten tot het weer vloed wordt.

Weet wat u wil

In de showroom van Euronautic zijn echte pronkstukken te zien, naast enkele tweedehandsmodellen. Het langste model in deze showroom mag niet langer dan achttien meter zijn, maar het aanbod van het merk varieert tussen negen en 25 meter. De modellen zijn open (extern bestuurbaar) of flybridge (extern en intern bestuurbaar).

Een jacht verkoop je niet als warme broodjes. Euronautic stuurt zijn potentiële klanten dan ook eerst een brochure toe, om ze vervolgens naar de showroom te lokken. Ook worden heel wat contacten gelegd op de beurzen van Southampton, Londen, Düsseldorf en Gent.

De klanten kunnen samen met de experts bepalen welke boot het beste bij hen past. De rijkste klant is niet automatisch beter af met het duurste jacht. Als u een keuze wil maken, moet u eerst uitmaken of u beter een nieuwe of een tweedehandse boot kunt kopen, waar u naartoe wil varen, hoe vaak u hem wil gebruiken enzovoort. Vervolgens moet u stilstaan bij het aantal mensen dat er meestal aan boord zal zijn. Het heeft geen zin om een boot met acht slaapplaatsen te nemen als u meestal maar met z’n viertjes bent. Het budget kan op die manier binnen twee minuten van 750.000 naar 300.000 euro dalen.

Als er eenmaal een consensus is bereikt, is het tijd voor een proefvaart. Tussen het eerste contact en de aankoop ligt bij de meeste klanten gemiddeld een jaar. “Contacten die we tijdens de Belgian Boat Show van februari in Gent leggen, leveren meestal pas bij aanvang van het jaar daarop concreet iets op,” klinkt het bij Euronautic. “Maar we hebben net zo goed meegemaakt dat er binnen de 24 uur een contract werd getekend, of dat het vijf jaar duurde.”

Fairline heeft het design van zijn boten toegespitst op familiaal gebruik. Het team dat verantwoordelijk is voor dit design telt 25 medewerkers. Op vraag van grote baas Derek Carter beperken ze zich niet tot mooie schetsen op hun tekentafels, maar testen ze hun projecten systematisch uit op zee, vanuit hun proefbasis in Ipswich. De werf van het merk is gevestigd in Oundle.

Het is niet zo verwonderlijk dat Euronautic actief is op de tweedehandsmarkt. Veel klanten doen hun jacht na twee tot vijf jaar van de hand om een nieuwe en – hoeft het gezegd? – grotere boot te kopen. “Het omgekeerde maken we nooit mee,” zegt Jean-Pierre Rooms. “De tweedehandsmarkt is erg in zwang bij nieuwe jachtliefhebbers. Dit wereldje ademt een en al luxe uit, ook al gaat het om tweedehandsjachten. Het zit ‘m in de materialen, de uitrustingen, de edele houtsoorten. Alles is zo zeldzaam dat de boten met het ouder worden nog aan prestige lijken te winnen.”

Serge Vanmaercke

De tweetalige ‘Almanak van Nautibel’ is heel nuttig voor beginnelingen en gevorderden. 09-241 52 41, www.nautibel.be

De belangrijkste cliënteel van Euronautic bestaat uit bedrijfsleiders, kaderleden en zelfstandigen.

Om met een jacht de zee op te gaan, hebt u geen enkel brevet nodig.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content