Luxe in het vizier
Het Luikse bedrijf Lebeau-Courally bestaat al ruim honderdvijftig jaar en is gespecialiseerd in jachtgeweren in het topsegment. Het levert elk jaar slechts een beperkt aantal exemplaren af. De geweren kosten dan ook evenveel als luxejuwelen.
Diversifiëring na overname
Vandaag is het Belgische merk, in 1865 opgericht door Auguste Lebeau, een van de meest vermaarde ter wereld. In de loop der jaren wist het Luikse bedrijf almaar prestigieuzere klanten over de streep te trekken. Zo kwamen gekroonde hoofden uit Spanje, Duitsland, Oostenrijk, Rusland en Italië zich bevoorraden in het Luikse. Ook vele bedrijfsleiders, politici en andere beroemdheden bezochten het atelier. Op oude foto’s in de inkomhal zijn onder meer acteur Tom Selleck en regisseur Steven Spielberg te zien, trots poserend naast hun nieuwe aankoop. “Spielberg kwam een geweer kopen toen de film E.T. uitkwam. Hij wenste dat de gravure op het geweer naar die film zou verwijzen. Blijkbaar was hij heel tevreden over ons werk aangezien hij ons de foto zelf heeft opgestuurd”, zegt Anne-Marie Moermans, de erfgename van het merk. Zij heeft nog altijd de leiding over de productie, ook al werd het familiebedrijf in 2010 verkocht aan de Vlaamse ondernemer Joris Ide, die de business diversifieerde. Behalve wapens omvat de portfolio van het merk ook luxueuze lederwaren en horloges van Zwitserse makelij. De onderneming maakt nog 25 tot 30 wapens per jaar voor gefortuneerde klanten. Voor een geweer moet je gemiddeld 100.000 euro neertellen. De prijs kan heel snel oplopen, afhankelijk van de gekozen opties en de gewenste gravures.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier