LUCRATIEVE GRAP
Premier Avril, wat tien jaar geleden begon als een grap, groeide uit tot een winstgevend bedrijf in de wereld van de communicatie via textiel.
Premier Avril was aanvankelijk gespecialiseerd in het bedrukken van textiel, vandaag worden ook objecten bedrukt. Toch blijven T-shirts – 50% van de omzet – nog steeds de hoofdtaak.
Op dit moment werken er zeven mensen bij Premier Avril, waaronder twee zelfstandige verkopers. Samen realiseren ze dit jaar een omzet van 35 miljoen frank. Voor 2000 is een verdubbeling van de omzet voorzien. Deze stijging is gebaseerd op enkele recentelijk afgesloten contracten, onder andere met “Brussel 2000” en KPN Orange. Dit contract houdt in dat Premier Avril alle merchandising verzorgt voor dit culturele evenement (dat plaatsvindt van februari 2000 tot en met maart 2001). Premier Avril ontwikkelde hiervoor een negental producten (onder andere tassen, uurwerken, petjes, aanstekers, T-shirts). Het jaarcontract met KPN Orange noemt gedelegeerd bestuurder van Premier Avril, Eric Derwael, voor beiden een goede zaak. “KPN Orange geniet van een vaste prijslijst en wij moeten niet telkens opnieuw over de prijs negotiëren. Bovendien is dit jaarcontract een bijkomende referentie voor het winnen van potentiële klanten.”
Meer dan 50% van de klanten is trouw aan Premier Avril. “Wat zij vooral appreciëren,” volgens Derwael, “is de meerwaarde die we aan onze producten geven, zoals de snelle manier van werken, de originele en innoverende ideeën en ook de garantie van een goed, kwalitatief product. Daardoor is de klant bereid er meer voor te betalen.”
21% van de omzet wordt behaald via export (vooral naar Frankrijk, Luxemburg, Griekenland en Canada). In Frankrijk en Luxemburg bezit Premier Avril een filiaal. “We hebben twee soorten bestellingen,” zegt Derwael. Er zijn de bestellingen afkomstig van bedrijven (goed voor een 80% van de omzet). Een tweede soort zijn de bestellingen komende van bepaalde organisaties – Amnesty International is onder andere klant – of particulieren. Onlangs ontwikkelde Premier Avril voor de stad Oostende een 2000-t-shirt.
Premier Avril had vrij snel een eigen site op Internet ( www.premier-avril.be). Gemiddeld krijgt deze site zo’n 500-tal bezoeken per dag. Maar slechts de laatste weken zijn de eerste bestellingen via de site binnengekomen. Eric Derwael gelooft toch zeer sterk in dit medium en ging dan ook graag in op het voorstel om zijn producten aan te bieden op een Franse site ( www.amoureux.com). Vanaf april 2000 zullen daar een 30-tal producten aangeboden worden en zullen er wekelijks nieuwe T-shirts gecreëerd worden, steeds gelinkt aan een of ander evenement. “In Europa is dit een geheel nieuw project,” zegt Derwael, “in de VS daarentegen bestaat dit reeds enige tijd (en met succes).”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier