Lotus
Koffieverbruik stijgt
Lotus Bakeries is een van de bedrijven die de komende jaren volop van de Chinese groei willen profiteren. Het doet tijdens de wereldtentoonstelling in Sjanghai een samplingactie. “We werken daarvoor samen met het Belgische paviljoen, waarbij elke bezoeker aan de ingang speculaasjes van Lotus krijgt. Zo willen we de bezoekers laten kennismaken met het merk, het concept en de koekjes van Lotus Bakeries”, vertelt Bart Bauwens, directeur export. “Het koffieverbruik neemt in China elk jaar met 20 tot 30 % toe en we merken dat er een duidelijk verband is tussen de groei van het bbp en het verbruik van koffie. De Chinezen willen immers snel de westerse gewoonten overnemen om aan te tonen dat ze die kunnen betalen.”
Volgens Bauwens willen de Chinezen hun welvaart tonen door onder meer koffie te gaan drinken in een koffieshop. “Het aantal koffieshops, zowel van ketens als van onafhankelijke spelers, neemt dan ook fors toe.” Lotus Bakeries bracht de slagzin ‘Lotus & Koffie, Always Together’ in het Chinees aan op het koekje om volop op die trend in te spelen. “De link tussen koffie en koekje is eerder in onder andere Japan al een succes gebleken en daarom bespelen we nu ook de Chinese markt. De actie in China is wel veel groter”, voegt hij eraan toe. “We zullen in zes maanden 10 miljoen koekjes uitdelen. Dat wil zeggen dat er ongeveer elke seconde een wordt weggegeven (rekening houdend met de openingstijden van het Belgische paviljoen in Sjanghai).”
Succesvolle doorbraak?
Het is meteen de grootste samplingactie ooit van Lotus Bakeries. Toch weet niet iedereen dat Lotus Bakeries al sinds 2004 op de Chinese markt actief is, na een marktonderzoek van enkele jaren (in 2000). In 2004 vond Lotus een partner om mee samen te werken en de verkoop te versnellen. “In eerste instantie voeren we de actie alleen in Sjanghai, waar we ook tastings & samplings zullen doen in de Chinese retail. We zijn op zoek naar een succesvolle doorbraak in Sjanghai en zullen daarna het concept kopiëren naar Peking en andere Chinese steden”, vertelt de exportdirecteur. “Alles voor een definitieve lancering – samenwerking met internationale en lokale retailers enzovoort – staat klaar!”
De impact op de omzet is voorlopig beperkt omdat Lotus nog maar de eerste stapjes heeft gezet. De impact van de samplingactie zal meer zichtbaar worden na een eerste evaluatie na een aantal maanden. Voorlopig is de belangrijkste groeimarkt voor het bedrijf Zuid-Korea, waar Lotus al sinds 1988 actief is.
De westerse wereld kan inspelen op het feit dat de rijke welvarende Chinezen hun rijkdom tentoon willen spreiden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier