LOTTO
De Nationale Loterij lanceerde een nieuwe campagne die de Lotto (opnieuw) onder de aandacht van de homo ludens moet brengen. “Het product is zowat 20 jaar oud en had een injectie nodig,” meent Jan Van der Veken, accountverantwoordelijke bij het reclamebureau Publicis, dat sinds kort voor Lotto werkt. “Dat wordt duidelijk als je met spelers en ex-spelers spreekt. De mensen zijn er niet meer zo mee bezig. We moesten daarom het product herbronnen en de binding tussen het spelen van de Lotto en het normale leven laten zien. Zeggen dat het toch leuk is om te spelen. De mensen hebben een clichébeeld van de rijkdom uit de winst, de grote huizen en dergelijke. Dat is ver van je bed. We willen ze hun eigen dromen waar laten maken. Je brengt zo de Lotto dichterbij.”
De slogan luidt nu Alweer een reden om Lotto te spelen. In de campagne worden alledaagse dingen getoond (een stapel te strijken wasgoed, het vooruitzicht via de tv-weerman op een druilerig weekend, het vullen van de benzinetank). De benzineprijs die stijgt, kan een aanzet zijn om te spelen. Net als de sofa die vernieuwd moet worden, maar waarvoor het budget net niet toereikend is. “Dat soort kleine dingen. Je ziet zoveel dingen rondom je dat je beslist eens met de Lotto te gaan spelen.”
Zat de Lotto dan een dalende trend? “Niet echt,” repliceert Van der Veken voorzichtig. “De inzetten worden steeds gepubliceerd, er is geen dramatische daling. Maar je hebt wel steeds een zetje nodig. De mensen zien spelen met de Lotto niet als iets van het dagelijks leven.” Er bestaat een kleine groep mensen die nooit aan Lotto en dergelijke kansspelen zal meedoen. Die groep wil men dan ook niet omturnen. “Daarnaast bestaat er een groep die zeer onregelmatig speelt. Die moet je zeggen: waarom zou je niet eens spelen? Je moet ook mensen aanzetten door te gaan met spelen. Je krijgt dissidente meningen als: ik heb al zo lang gespeeld en nooit iets gewonnen.”
De Nationale Loterij heeft meer producten. Wie in een krantenzaak komt, ziet vaak dat klanten voor 50 frank gauw een Presto– of Subito-biljet kopen, haastig krassen en al dan niet hun buit incasseren. Dergelijke instantkansspelen bieden volgens Van der Veken een andere sensatie. “Dat is een prettige pauze. De Lotto is anders. In die zin is er weinig concurrentie, maar je zit natuurlijk wel met de share of wallet.”
De campagne wordt gevoerd op televisie, op de radio (vooral actiematig) en kranten en tijdschriften. “We mikken op visibiliteit,” zegt Van der Veken. Het budget is niet groter geworden. Maar speelt Van der Veken ook zelf? “Nu weer wel, ja. Dat is vrij spontaan gegaan. Toen ik aan de strategie bezig was en de presentatie voorbereidde, dacht ik er zijn zoveel redenen om te spelen en ben weer begonnen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier