Lexus IS200 SportCross
Sportieve prestaties op topniveau.
In de VS verschijnt jaarlijks het JD Power Report, een enquête over klantentevredenheid bij autobezitters. Zowel bij autoconstructeurs als bij consumenten staat de enquête hoog aangeschreven. Potentiële kopers consulteren het onderzoek voor ze zich een wagen aanschaffen en constructeurs zien er een waardemeter in voor hun product.
Het Duitse automagazine Mot publiceerde onlangs de resultaten van de JD Power enquête 2002, die in Duitsland werd uitgevoerd. In het document werden 132 auto’s besproken. Groot was de verwondering in het land van de degelijkheid toen bleek dat de Lexus IS200 vijf sterren kreeg toebedeeld en als eerste uit het onderzoek kwam. In het groepje van twaalf auto’s dat vijf sterren kreeg, zit overigens maar één Europese auto, de Seat Toledo (9e plaats). Alle andere auto’s in de top zijn van Japanse makelijk. Toyota is goed voor de helft van de vijfsterrenauto’s.
Met die degelijkheidsresultaten in het achterhoofd was het uitkijken naar de nieuwste telg uit de Lexus-familie, de IS200 SportCross. Het model is afgeleid van de IS200 sedan en wordt de nieuwe sportbreak in het SportCross-gamma. De auto is een alternatief voor de – fiscaal zwaardere – SportCross IS300 (209 pk), die sinds vorig jaar op de Belgische markt is.
Het elegante, dynamisch ogende koetswerk neigt meer naar het design van een slanke coupé dan dat van een conventionele break. De koetswerkstructuur is op diverse plaatsen verstevigd. Het verschil met de IS300 is klein: zo is de voorbumper uitgerust met een lipspoiler, iets wat de stroomlijn en de dynamische look ten goede komt. De SportCross 200 is standaard uitgerust met 16” velgen en 205/55 R16 banden.
Voorin zit een prestatiegerichte motor (koppel: 195 NM). De soepel schakelende manuele zesbak, achterwielaandrijving en sportophanging staan garant voor sportief rijplezier. De 3.0 en 2.0 motoren in het SportCross-gamma zijn uitgerust met het VVT-i-systeem (Variable Valve Timing-intelligent). Het biedt niet alleen een hoger koppel in de lage en middelhoge toeren, maar zorgt ook voor een zuinig verbruik. Als de bestuurder extra vermogen vraagt, maakt het VVT-i-systeem in de hoge toeren het verschil. Ook het remsysteem van de IS200 SportCross is verbeterd: het model heeft de schijfremmen van de grotere en zwaardere GS300 luxeberline overgenomen.
De IS200 SportCross biedt in vergelijking met een sedan de veelzijdigheid van een vijfdeurs, met neerklapbare zetels en ruimte achterin. Tegelijk biedt hij zijn gebruikers de flexibiliteit die van een Sports Utility Vehicle (SUV) kan worden verwacht. De auto beschikt over de verfijning en het comfort dat Lexus eigen is, maar is veel polyvalenter dan een luxesedan. Het mag dan ook geen wonder heten dat de IS200 SportCross uitermate goed scoort op het vlak van rijcomfort en rijplezier.
Patrick op de Beeck [{ssquf}]
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier