Leren te kiezen
Saskia Van Uffelen, CEO van de informaticagroep Bull België, pleitte in de voorbije weken voor bezinning over werkdruk. De gesprekken met Boudewijn Dezutter (Toyota Motor Europe) draaiden rond prioriteiten.
SASKIA VAN UFFELEN (52)
Wie bent u?
“Ik ben gedelegeerd bestuurder van twee informaticabedrijven, Bull en CSB Consulting. Dat zijn organisaties met een Frans aandeelhouderschap. Ik probeer ook informatica te promoten bij jongeren en vrouwen, onder meer als de Belgische ‘digital champion’ voor de Digitale Agenda van Europees commissaris Neelie Kroes.”
Waarom neemt u deel aan deze cyclus?
“Deels uit egoïsme. Ik leer door te luisteren en ideeën te krijgen van anderen. Daarnaast geloof ik dat de economie alleen vooruitgaat als jonge mensen performant functioneren en zich integreren in organisaties. Ik ben zelf jong en onstuimig geweest. Een harde leerschool. Als ik die voor anderen zachter kan maken door ervaring te delen, doe ik dat met plezier.”
Wat hebt u opgestoken of bijgebracht?
“Ik zeg de dingen zoals ze zijn. Dat ligt in mijn karakter. Ik denk dat dat Boudewijn nieuwe energie heeft gegeven om tegenover zijn team en management de dingen misschien wat anders aan te pakken, meer volgens prioriteiten.”
Hoe past u de opgedane kennis of feedback toe?
“Je moet consequent zijn met jezelf. Bij Bull krijgen we iedere week een aantal opportuniteiten. In een Franse organisatie wordt er dan gezegd ‘misschien wel, misschien niet’. Nu hebben we duidelijke keuzes gemaakt. In vijf minuten tijd hebben we zo enorm veel tijd bespaard. Mij geeft dat positieve energie, want over de keuze zelf hoef ik niet meer na te denken. Het management vindt dat prima. Ik denk dat ze het zelfs verwachten. Dus wat Boudewijn zegt dat hij van mij heeft geleerd, heb ik er zelf ook uitgehaald.”
BOUDEWIJN DEZUTTER (39)
Wie bent u?
“Ik ben hoofd van het netwerkdepartement in Toyota Motor Europe. Samen met onze nationale managers sturen wij vanuit Brussel dealers en garagisten aan in ruim vijftig landen. Wij zorgen dat de dealers de juiste merkvertegenwoordiging hebben, dat de prestaties gehaald worden, dat de showrooms er goed uitzien en dat de klanten correct worden behandeld”.
Waarom neemt u deel aan deze cyclus?
“Ik werk twaalf jaar bij Toyota Motor Europe, weliswaar in verschillende functies. Ik wilde een second opinion over bepaalde dingen, en frisse ideeën. Toen de leeftijdslimiet voor dit programma naar veertig verschoof, kon ik er nog net in.”
Wat hebt u opgestoken of bijgebracht?
“Ik ben veel opnieuw beginnen te waarderen. Als bedrijf zijn we heel sterk bezig, maar elke sector heeft zijn uitdagingen en het gras is niet groener aan de andere kant. Saskia heeft een heel ander profiel dan ik. Dat helpt om dingen ter discussie te stellen. Je eigen omgeving zal je niet altijd wijzen op dingen waarvan een externe mentor zegt: ‘dat vind ik wel vreemd, waarom doen jullie dat zo?'”
Hoe past u de opgedane kennis of feedback toe?
“Wij hebben 56 landen en 30 organisaties. Op een bepaald moment heb ik die activiteiten geschrapt die maar goed zijn voor twee of drie landen. Je maakt dan enkele mensen triest, maar uiteindelijk heb je nooit genoeg capaciteiten om alles te doen wat je zou willen. Ik kreeg daar positieve reacties op van het management. Wat ik onthoud, is dat je keuzes op voorhand moet maken. In plaats met je team in overdrive te gaan en uiteindelijk toch te laat te komen, beslis je wat belangrijk is en dat doe je dan heel goed. Dat neem ik hieruit mee.”
Jonge Managers, Wijze Mentors, een initiatief van de Management Associatie, is ook elke donderdag te zien op Kanaal Z.
Geïnteresseerd? Schrijf je dan in voor de volgende cyclus van Jonge Manager, Wijze Mentors, info@vma-be.org, Website: www.vma-be.org.
BRUNO LEIJNSE, FOTOGRAFIE KRISTOF VRANCKEN
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier