Lekker hard gaan
De openbare weg is niet geschikt om voluit te gaan met een sportmotor. Het circuit biedt een alternatief.
Een beetje sportmotor heeft vandaag de dag eigenlijk te veel vermogen en te veel snelheid voor gebruik op de openbare weg, zeker met de overal geldende snelheidsbeperkingen. Daar sta je dan met een superbike die volgens het boekje snelheden haalt van 200 of meer per uur. Waar kan een motorrijder nog eens lekker hard gaan ?
Het circuit biedt een alternatief : daar zijn geen snelheidsbeperkingen, geen tegenliggers, geen gevaarlijke kruispunten. In het Limburgse Zolder bestaat de mogelijkheid om verschillende dagen per jaar voluit te gaan op het asfalt. De organisatoren verplichten de rijders wel de eerste keer een instructie te volgen.
Het enige nadeel : in principe moet het met de eigen motor gebeuren. In Groot-Brittannië hebben ze de zaken anders aangepakt. Daar komen meer en meer racescholen, vaak gesteund door grote motormerken die de nodige machines leveren. Zo kunnen ook niet-bezitters van een snelle motorfiets de geneugten van het racen een keertje proeven.
De Britse ex-coureur Ron Haslam heeft met de steun van Honda Britain een Racing Academy opgezet op het circuit van Donington Park. Op Mallory Park werkt Honda Britain samen met de lokale dealer Drayton Croft onder de naam Honda Britain Performance Riding School. En Yamaha heeft racescholen op Cadwell Park, Donington Park en Brands Hatch.
De cursussen bestaan uit lessen in het klaslokaal, briefings en debriefings en een praktisch gedeelte op het circuit. Een cursus duurt twee tot drie uur. Het echte circuitrijden is beperkt ; het is onder meer afhankelijk van de prijsklasse van de cursus. De goedkoopste bieden een halfuurtje rijden, de duurdere gaan van drie kwartier tot anderhalf uur. Men rijdt in kleine groepjes van vier (bij de duurdere cursussen per twee) onder leiding van een instructeur, een echte motorracer.
De prijzen variëren van 90 tot 240 pond (5000 tot 13.000 fr.). Dit bedrag omvat de huur van een 600 cc sportmotor met helm en aangepaste kleding, evenals de verzekering voor de machine en het circuit. Een persoonlijke verzekering zit daar niet in. Yamaha biedt die wel als extra optie ; Honda geeft de raad even langs te gaan bij de verzekeringsmakelaar.
Het is niet de bedoeling als een gek over het circuit te scheuren. De eerste ronden worden gebruikt om de baan te verkennen ; daarna gaat het steeds sneller. Wie risicogedrag vertoont, wordt eruit gehaald. Alle racescholen benadrukken dat het erom gaat de motor beter te leren kennen en beheersen.
De scholen krijgen de meest uiteenlopende leerlingen : van jongens die pas hun rijbewijs hebben tot zestigplussers. De racecursussen blijken het ook goed te doen als cadeau. In de eindejaarsperiode ligt er in Engeland vaak een “giftvoucher” voor zo’n cursus onder de kerstboom.
AD VAN POPPEL
Raceschool Leren motorrijden onder leiding van een echte coureur.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier