Leds zijn nog niet het nieuwe goud
Ironisch genoeg baart niet de ‘oude’ technologie van de Turnhoutse fabriek de Philips-top zorgen. De Nederlanders krijgen slaag waar het telt: in de ledmarkt. Tot eind 2010 werden ledaandelen geknuffeld op de beurs. Daarna bekoelde de liefde.
Er is een abrupte vertraging in de investeringen in productiecapaciteit. Het Duitse Aixtron, de voornaamste ledmachineproducent, verlaagt zijn verwachtingen met een kwart. Er is overproductie, de prijzen zijn laag en de vraag valt tegen. Siemens verdaagt de beursintroductie van zijn filiaal Osram, wereldwijd het nummer twee in licht. Philips bekende in september dat de zaken in zijn lichtdivisie niet lopen zoals gehoopt. Lumileds, het ledcomponentenfiliaal, herstructureert, net als Consumer Luminaires, de armaturenafdeling die Philips opbouwde uit overnames als Partners in Lighting (Massive), Modular en andere.
De lichtdivisie groeide reëel wel nog 4 procent in het tweede kwartaal, maar dat ligt onder de verwachtingen van 5 tot 7 procent voor de wereldmarkt tussen 2011 en 2015. In zijn jongste vier kwartalen leverde led 15 procent van de 7,16 miljard euro lichtomzet van Philips. De vooruitgang komt vooral uit de groeilanden en dan speciaal uit Azië (buiten Japan). Daar verwacht Philips 70 tot 80 procent jaarlijkse groei in led.
Ondanks de evangelisering van led is er een probleem van acceptatie. “Je moet al fanatiek zijn om nu voor led te gaan”, zegt Dirk Sergooris, zaakvoerder van Retail Office in Wilrijk. Zijn firma doet de inrichting van de Veritas-winkels. “In Hasselt zou led op 3,8 keer de kostprijs van CDM zijn gekomen. Dat krijg je nooit verkocht aan een raad van bestuur.”
Philips zelf schat de meerkosten van een led-investering aanzienlijk lager in. De nieuwe vestiging van Le Pain Quotidien in Mechelen is bijvoorbeeld met led verlicht. “De meerkosten bedroegen ongeveer een derde. Dat win je in een jaar terug”, zegt Isabelle Six, verantwoordelijk voor het retailsegment bij Philips Lighting in België.
Dat Siemens zijn lichtgroep Osram niet meer onder zijn voortgezette activiteiten rekent zou weleens een signaal kunnen zijn. Ook Philips heeft een geschiedenis van strategische terugtochten uit moeilijke sectoren
Wat Philips Turnhout moet verontrusten, is dat de middelen voor onderzoek en ontwikkeling verschuiven. In 2008 ging nog 43 procent van het O&O-geld naar conventionele verlichting. Dit jaar is dat nog ongeveer 25 procent, in 2015 nog maar 10. In de afgelopen drie jaar is een vijfde van het researchbudget van Philips Lighting uit Europa richting Azië verdwenen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier