LAURENT. DASSEN MAKEN DE MAN

Terwijl de hoge loonkosten de Belgische dassenmakers één voor één de das omdoen, zorgt een nieuw distributiesysteem ervoor dat bij Laurent de omzet “ontploft”.

De voorbije jaren veranderde het konsumptiegedrag in de konfektiewereld drastisch. De konfektioneurs zitten met de handen in het haar, want de klant volgt de opgelegde modepatronen niet langer. Terwijl het vroeger de gewoonte was om zes maand op voorhand te bestellen, moet de producent tegenwoordig de waar één dag na de bestelling leveren.

Dassenmaker Laurent uit Oudenaarde vond het geschikte middel om op deze veranderde en erg wispelturige konsumentenvraag in te spelen. Een on-line-systeem met enkele grootwarenhuizen werd vorig jaar in september geïnstalleerd. Via het systeem wordt de verkoop in de winkelrekken rechtstreeks gestuurd. Op basis van de gegevens worden de voorraden meteen aangevuld. De producent kan daardoor zijn produktie veel sneller en efficiënter afstemmen op de verkoop, de verkoper kan zijn voorraadbeheer naar de producent schuiven. “Waar het systeem werkt, beloven wij minimaal een verdubbeling van de omzet en het overbodig maken van de solden, ” zegt Laurent De Bleeckere, direkteur van de NV Laurent. De on-line-levering draaide een jaar proef bij vier grootwarenhuisketens. Namen wil De Bleeckere niet kwijt. Maar een konkurrerende keten, die haar voorraad zes maanden op voorhand aankocht, bleef met 70 % onverkochte dassen zitten.

Volgens Laurent De Bleeckere zal deze metode zorgen voor een “ontploffing” van zijn omzetcijfer. Vorig jaar haalden 50 werknemers een omzet van 140 miljoen frank. Vandaag gaan dagelijks drie- tot achtduizend dassen de deur uit. Volgend jaar wordt het tempo opgedreven tot 12.000.

Een vijfde van de dassen zijn company ties, de rest is voor groot- (60 %) en kleinhandel (20 %) bestemd. Laurent produceert voor een honderdtal merken. Een derde van de produktie verdwijnt naar het buitenland, vooral naar Parijse couturiers. In eigen land blijft naar eigen zeggen slechts één konkurrent over. Dat was 25 jaar geleden, bij de start van het bedrijf, anders : toen waren er honderd dassenmakers aktief. De hoge loonkosten deden hen één voor één de das om. Met het on-line-systeem neemt Laurent De Bleeckere de lage-lonenlanden in flexibiliteit en snelheid. Bovendien spelen nog andere faktoren een rol. “In produktiviteit, trouwheid en service kan je een Vlaming moeilijk met een ander vergelijken. We blijven in België. Ook al zijn de werknemers heel duur. “

LAURENT DE BLEECKERE (LAURENT) De dassenmaker uit Oudenaarde speelt op de wispelturige konsumentenvraag in via een on-line-systeem.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content