Lars Redeligx (43): ‘We zijn nog nooit zo vastberaden geweest’
Op, donderdag 13 maart publiceert Brussels Airlines zijn jaarcijfers voor 2013. De onderneming zal voor het vijfde opeenvolgende jaar een bedrijfsresultaat in het rood presenteren. Maar de Duitser Lars Redeligx, sinds begin 2013 de commercieel directeur van Brussels Airlines, is meer dan ooit overtuigd van de overlevingskansen van de luchtvaartmaatschappij.
U moet wel een eeuwige optimist zijn. Twee jaar geleden werd vanaf 2014 winst beloofd, en nu wordt die ambitie alweer begraven.
LARS REDELIGX. “Opgelet, het is nog te vroeg om nu al iets te zeggen over 2014. Sinds eind 2013 draaien onze Europese bestemmingen voor het eerste in veel jaren weer break-even. Ook in de nieuwe boekingen houdt die positieve trend aan. We hadden die lijn kunnen doortrekken, maar dan met de schrapping van bestemmingen en zonder veel investeringen. Dan waren we winstgevend geweest in 2014. Maar wij werken aan de lange termijn.”
Lange termijn? Brussels Airlines breidde einde januari plots zijn Europese aanbod uit met nieuwe bestemmingen en meer frequenties. Was dat gewoon paniekvoetbal na het offensief van Ryanair in Zaventem?
REDELIGX. “Dat klopt niet. Die uitbreidingsplannen stonden al in ons businessplan van vorig jaar. Wij investeren miljoenen euro’s in Brussels Airlines. Voor alle duidelijkheid: dat wordt ondersteund door alle aandeelhouders, ook Lufthansa met zijn belang van 45 procent. We moderniseren en uniformiseren versneld onze vloot voor de korte afstand. We vliegen vanaf 2016 nog enkel met Airbus A319 en A320. We ontwikkelen een nieuw getrouwheidsprogramma, en we vernieuwen onze internetticketverkoop.”
Dat laatste wordt wel tijd. Amper een derde van uw verkoop gebeurt via het internet, waar Ryanair een score boven 99 procent haalt.
REDELIGX. “Ik ben ook niet tevreden over onze website. We vernieuwen die volledig, in samenwerking met de wereldwijde marktleider in onlinediensten Datalex. Maar je moet dat wel wat in perspectief plaatsen. Voor de kortere, eenvoudige bestemmingen is de aankoop via internet veel groter dan voor onze complexere intercontinentale verbindingen, met soms heel specifieke eisen. Vanaf de zomer moet de nieuwe website operationeel zijn.”
U moet wel de werknemers meekrijgen. Brussels Airlines komt vooral in het nieuws met stakingen.
REDELIGX. “Veranderen doet pijn. Maar veranderen is noodzakelijk. En we zijn ervan overtuigd dat we op de juiste weg zijn. We willen groeien, niet krimpen met Brussels Airlines. Dat heeft onze vastberadenheid alleen maar versterkt. Weet je, dit bedrijf is veel meer dan de zoveelste luchtvaartmaatschappij die vanuit Brussel vliegt. Wij zijn een belangrijk onderdeel van de economie van België.”
Maar wanneer gaat u nu eens eindelijk winst maken?
REDELIGX. “Onze tijdshorizon is 2016. Wij voeren een uitzonderlijk besparingsprogramma uit. We doen een beenharde sanering, zonder dat ook maar iemand ontslagen wordt. We hebben vorig jaar de variabele productiekosten al met een tiende kunnen doen zakken. En besparen is een blijvende oefening, want die kostenverlaging moet nog eens tot een kwart kunnen gaan. Maar tegelijk investeren we dus enorm in onze producten.”
Het helpt al een beetje. U zag het aantal passagiers vorig jaar met 2 procent toenemen. Maar levert dat ook meer omzet per passagier op?
REDELIGX. “We blijven werken in een zeer competitieve omgeving. In eerste instantie willen we het aantal passagiers doen stijgen. Dat is voorlopig belangrijker dan de gemiddelde omzetstijging per ticket.”
W.R.
“Veranderen doet pijn. Maar veranderen is noodzakelijk”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier