Lancia Thesis

Lancia heeft met de Thesis opnieuw een auto met charisma in huis.

De Thesis _ in april 2002 bij de concessiehouders _ wordt de opvolger van de kleurloze Kappa en heeft de ambitie om mee te spelen in het segment van de ‘grote luxeberlines’. Dat wordt momenteel bevolkt door de Audi A8, BMW 7 en de Mercedes S, die telkens meer dan tien centimeter langer zijn dan de Thesis en bovendien over krachtiger motoren beschikken. Wij zien de Thesis dan ook eerder concurreren met de Audi A6, BMW 5 en Mercedes E.

Uiterlijk valt de Thesis op door het grote radiatorrooster dat nagenoeg identiek is met het merklogo. De lange motorkap en de eigenwijs ogende bi-Xenon-koplampen bepalen het uitzicht van de exclusieve snoet. Achteraan wordt de look bepaald door de smalle, stripvormige achterlichtblokken. Via uitgesproken knipoogjes naar beroemde voorgangers _ de Aprilia, Aurelia en Flaminia _ wordt de eigenwijze persoonlijkheid van de Thesis extra in de verf gezet.

Qua interieur is de Thesis een exclusieve hoogvlieger. Niet alleen beschikken de achterste passagiers over heel wat ruimte, bovendien bevat de luxeberline tal van innovatieve primeurs. Zelfs de airco is een primeur: niet zozeer omdat hij in drie zones bedienbaar is, maar wel omdat de toegevoerde lucht via een brede grille met kleine gaatjes onder de boordplank, diffuus en gelijkmatig in het interieur wordt verspreid. Een andere nieuwigheid is de automatische parkeerrem: bij het uitschakelen van de motor wordt deze automatisch ingeschakeld; zodra de motor wordt gestart en u het gaspedaal beroert, wordt de parkeerrem weer uitgeschakeld.

Ook de uitrusting kan wedijveren met die van de rechtstreekse Duitse concurrenten. Standaard zijn onder meer: acht airbags, het automatisch inschakelen en doven van de koplampen, automatische ruitenwissers (regensensor), parkeerhulp voor- en achteraan en alle veiligheidscopiloten (ABS, EBD, ESP, ASR, MSR en EPB).

De Thesis is een exclusieve reis- en zakenauto. Met zijn imago, rijgedrag en rijcomfort (nieuwe Sky Hook-ophanging) mag deze wagen zonder meer meespelen met de grote (Duitse) jongens. Dat geldt zeker voor de 3-liter V6-versie waarmee we een testrit deden. De motor maakt deel uit van een reeks van vier waarin de benzinemotoren goed zijn voor 170 pk en 185 pk. De JTD-turbodiesel (150 pk) rondt het motoraanbod voorlopig af.

Patrick op de Beeck

Volgende week: Porsche Carrera S4.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content