LABATT

Ice Beer

Vorige maand startte Jet Import (importeur van onder meer Corona en Gerstel Bräu) met de verdeling in ons land van Labatt Ice Beer uit Canada. Ice Beer is een vinding van Labatt, waarmee de brouwerij in 1993 op de markt kwam. Na het brouwen wordt het bier afgekoeld tot 4 graden onder nul ; daarbij ontstaan ijskristallen die verwijderd worden. Het resultaat is een bier met iets meer alkohol (5,6 %) en met een zachte afdronk, zo beweert men.

Labatt is niet meer de enige brouwer die “ijsbier” maakt ; volgens Stefaan Bettens van Jet Import wordt het ook al geproduceerd door Carlsberg. “Maar Labatt is het origineel, en dat wilde ik hebben. “

In de produktengamma van Jet Import komt Labatt Ice Beer naast het Mexicaanse biertje Corona. “De verkoop van Corona stijgt nog altijd, ” aldus Bettens. “Dat bier is licht van smaak en wordt vooral geapprecieerd door niet-bierdrinkers. Ice Beer valt dan weer goed in de smaak bij de bierdrinkers. “

Labatt Ice Beer zal niet alleen verkrijgbaar zijn in de horeca (zoals Corona), maar ook in de supermarkt (onder meer Delhaize). De promotie gebeurt vooral op de verkooppunten. In de cafés zal de uitbater uitleg moeten verschaffen over het produkt ; in de winkels is een folder beschikbaar. Jet Import rekent bovendien op de nodige aandacht in de pers. Bettens : “Het produkt heeft een sterke unique selling proposition, de boodschap is duidelijk. Ice Beer roept vragen op en wekt de nieuwsgierigheid. “

In Canada heeft Labatt met Ice Beer 6 % van de markt gepakt, maar in ons land zal het voorlopig een nicheprodukt blijven. “Het bier zit in flessen van 33 cl en wordt in een doos verkocht. Door die verpakking en door de herkomst (het moet uit Canada komen) kost een fles in een café tussen 80 en 100 frank en in de winkel zo’n 46 frank, ” aldus Bettens. Het zal vooral gekocht worden door de hogere inkomensklassen, die wat internationaler georiënteerd zijn.

Als Labatt een sukses blijkt te zijn, loopt Jet Import dan niet het risico de markt te maken voor de grote Belgische brouwers, die met een soortgelijk produkt kunnen komen ? Omdat de lokale brouwers geen Ice Beer hebben, krijgt Jet Import met Labatt gemakkelijk toegang tot de aan een brouwerij verbonden cafés maar als die brouwerijen zelf “ijsbier” gaan produceren, dan ligt Labatt eruit. “Dat is ons lot, ” zegt Bettens.

In Japan is Labatt Ice Beer inmiddels het grootste importbier. In Groot-Brittannië werden er in vier maanden tijd tien miljoen flessen van verkocht. Coors in de VS en Carlsberg in Engeland en Denemarken hebben het procédé van Labatt aangekocht.

De spontane merkbekendheid van Labatt is (nu nog) niet groot. “Toch komt de naam bij veel mensen vertrouwd over, al weten ze niet waar ze hem al eerder gezien hebben, ” zegt Bettens. Labatt is sponsor geweest van het Williams-team in de Formule 1, en de merknaam kwam dus ruimschoots in beeld toen Nigel Mansell in 1992 wereldkampioen werd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content