Laat de champagnekurken maar knallen
Een jaar geleden kreeg Wouter Versonnen de leiding over de commerciële activeiten van het pas opgerichte BCC Corporate, de specialist in de uitgifte van bedrijfskredietkaarten verbonden aan Visa en MasterCard. De doelstellingen voor het eerste levensjaar waren ambitieus: er werd gemikt op een omzetgroei van 15 % en een licht verlies mocht.
365 dagen later maakten we opnieuw een afspraak met Wouter Versonnen, die prompt een fles champagne laat aanrukken. “Laat de champagnekurken maar knallen, want 2007 was een jaar dat ik niet snel zal vergeten. We realiseerden een omzetgroei van 25 %, gekoppeld aan winst in plaats van het verwachte verlies. Kortom: 2007 was een grand-crujaar. Dat brengt mee dat de verwachtingen voor 2008 hooggespannen zijn.”
Op de vraag waar dit succes aan te wijten was, had Versonnen het antwoord meteen klaar. “De afscheuring van het vroegere BCC, dat nu als Atos Worldline actief is, gaf ons de kans om de vleugels uit te slaan. We hebben in het afgelopen jaar als een sterk team gewerkt. Bovendien was er de juiste focus en veel wil om te slagen. Het recept voor succes is eigenlijk vrij simpel.”
De nieuwe commercieel directeur kreeg een handje toegestoken doordat belangrijke grote klanten hun vertrouwen aan BCC Corporate gaven. “Als extraatje kwam er in oktober vorig jaar niet alleen een contractverlenging, maar tevens een grote uitbreiding in het aantal bedrijfskaarten van onze grootste klant bovenop.”
Geen rozen zonder doornen, want Wouter Versonnen kreeg in 2007 ook met een paar tegenslagen af te rekenen: “Als minpunt beschouw ik dat we afscheid dienden te nemen van een van onze medewerkers. Dit is jammer en ik hoop dat ik zulke beslissingen in de loop van mijn professionele loopbaan niet te vaak meer moet nemen. Moeilijke beslissingen mag je echter niet uit de weg gaan, want met ze op de lange baan te schuiven is een organisatie helemaal niet gebaat. Het is belangrijk dat een team als één geheel functioneert.”
Wouter Versonnen heeft een druk jaar achter de rug, laat daar geen twijfel over bestaan. Dat heeft uiteraard ook complicaties. “Op sportief vlak is het me niet meer gelukt om wekelijks de voetbalschoenen aan te trekken. Sporten blijft voor mij belangrijk om de batterijen op te laden. Toch ben ik mijn conditie blijven verzorgen. Lopen met hartslagmeter staat wekelijks op mijn agenda.”
2008 wordt een belangrijk jaar voor BCC Corporate en Wouter Versonnen is er klaar voor. “Dit jaar worden we met heel wat Europese uitdagingen geconfronteerd, maar voorlopig kan ik daar niet veel meer over zeggen. In het buitenland ligt er een grote markt open voor onze kaarten, daar ben ik heilig van overtuigd. Het is onze ambitie om onze klanten te volgen in hun internationale groei. Die klant moet nog steeds in elk land op zoek gaan naar een leverancier en dat is eigenlijk verspilde moeite. Wij willen het systeem daarom vereenvoudigen, in die zin dat onze klanten bij ons terecht kunnen voor one-stop-shopoplossingen.”
JsT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier