La vie en roos
In de majestueuze Koninginnegalerij in Brussel huist sinds anderhalf jaar een klein winkeltje met een apart concept: Rosy Rosa brengt rozen aan de man in alle geuren, kleuren, maten en vormen. De initiatiefnemers hebben concrete plannen voor franchises in Moskou en Sardinië.
Om Rosy Rosa te vinden in de doorgaans drukke Koninginnegalerij mag of moet je zelfs in de eerste plaats op je geurzin vertrouwen. De in felgroene en roze kleuren ondergedompelde winkel is klein en smal en wordt visueel ietwat platgedrukt door de andere shops in de mondaine winkelgalerij. Geen probleem: producten met mierzoete rozenaroma’s zijn er bij de vleet: amandelkoekjes met de smaak van rozen, cuberdons, rozenpapier, rozenolie, chocoladepralines gevuld met een bloemige crème, smeerpasta met de smaak van rozen, gekristalliseerde rozenblaadjes, gedistilleerde dranken met rozenessences, rozenthee, rozenconfituur, geparfumeerde zepen, douchegel, crèmes en ga zo maar door. Alles in Rosy Rosa draait rond rozen.
De winkel is het geesteskind van ondernemer Thierry Wirtz en interieurarchitect Nicolas Timsonet. Wirtz, van opleiding landbouwkundige, vertelt: “Er kwam opeens een winkelruimte vrij in de Koninginnegalerij, iets wat heel zelden gebeurt. Ik had toen al de idee om met een shop te beginnen waar alles rond rozen draait. Ik heb heel levendige herinneringen aan de rozentuin van mijn grootmoeder in Rochefort. Ze maakte rozenconfituur, deed rozenblaadjes in de salade… Ze hield ook van een heel geurige keuken. Ik woonde op het platteland, voor mij waren die dingen evident.”
Nicolas Timsonet vond het meteen een goed idee. Hij heeft het verder uitgewerkt en heeft de inrichting en het logo bedacht. De naam van de winkel komt uit het lied Rosa van Jacques Brel, al is het in de eerste plaats een internationaal klinkende naam. De idee heeft ongeveer een jaar gerijpt. “Om er een echte business van te maken, moet je er goed over nadenken.”
Bloemen uit Ecuador
Om tot de Koninginnegalerij toegelaten te worden, moest de winkel een zekere exclusiviteit en originaliteit hebben. Wirtz: “We zijn exclusief. Ik werk bijvoorbeeld alleen met rozen uit Ecuador. Lange tijd werd Holland beschouwd als dé wereldwijde producent van (gesneden) rozen, maar bijna alle rozen daar worden in serres gekweekt, in omstandigheden die volgens mij minder ideaal zijn dan in Ecuador. Daar heb je een constante luchtvochtigheid en korte dagen met veel zon. De bloemen groeien er trager dan elders, wat resulteert in stevige stelen en grotere bloemen die heel goed houdbaar zijn. De rozen die we aanbieden, gaan acht tot vijftien dagen mee. Ze zijn ook duurder, maar niet meer dan 15 %, afhankelijk van de periode. Trouwens: de grootste producent van rozen ter wereld is Bulgarije. In dat land maken ze er essences en andere afgeleide producten van.”
Duitse rozenwijn
Opmerkelijk zijn de vele exclusieve producten die in Rosy Rosa te vinden zijn, zoals gekristalliseerde rozenblaadjes, ringen met rozen en zelfs rozenlikeur. “Er zijn nog andere bizarre specialiteiten”, vertelt Thierry Wirtz. “Ik heb in Duitsland een rozenwijn ontdekt die wij binnenkort in onze winkel zullen aanbieden. Hij is afkomstig uit de buurt van Frankfurt. We hebben ook zogenaamde gestabiliseerde rozen, die met natuurlijke glycerine zijn geïnjecteerd. Die zijn interessant voor horecabedrijven en voor bedrijven tout court: de bloem sterft niet zo vlug, droogt niet uit en laat toe om bloemstukken te maken die minstens twee maanden meegaan. We verkopen nog altijd gewone rozen, omdat Belgen vooral verse, levende rozen willen. Gestabiliseerde rozen zien er weliswaar gewoon uit, maar ze leven niet meer. Het blijft een exclusieve techniek: er zijn maar enkele bloemisten in België die ermee werken. Een roos die is geïnjecteerd met natuurlijke glycerine kost 10 euro, tegenover 3,5 euro voor een gewoon, vers exemplaar. En dan heb je alleen de bloem zelf. Het is en blijft iets exclusiefs.”
Bubbels met rozen
Rosy Rosa heeft zijn producten over de hele wereld bijeengezocht. Zo worden de gewone bloemen geïmporteerd uit Ecuador, terwijl de meeste gastronomische producten uit België en Frankrijk komen. Voor cosmetische toepassingen werken Wirtz en Timsonet vooral met Engelse en Franse producenten, terwijl ze voor essences vaak naar bedrijven in Turkije trekken.
Het meest intrigerend is de link tussen rozen en allerlei culinaire producten. “Het verband tussen rozen en gas-tronomie is niet zo evident, maar leidt tot uitstekende resultaten”, beweert Wirtz. Hij laat ons enkele cuberdons en koekjes proeven om zijn gelijk te bewijzen, terwijl hij vol lyriek spreekt over andere toepassingen. “Het is voor veel mensen nog onbekend terrein, maar gekristalliseerde rozenblaadjes in champagne: dat is enorm lekker. Het geeft een apart aroma: een beetje zoet, maar voor de rest kan je het nauwelijks met iets anders vergelijken.”
Rosy Rosa wil volgend jaar een winkel openen in Antwerpen.
(T)
Door Dominique Soenens
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier