Krediet op een krappe arbeidsmarkt
Volgens Triple A Solutions is de vraag naar credit professionals groter dan ooit. Toch raakt het aantal vacatures maar niet ingevuld.
Een goed kredietmanagement is belangrijk voor elke onderneming. Het leidt tot een betere liquiditeit, krikt het rendement omhoog en komt de klantenrelaties ten goede. Triple A Solutions uit Diegem helpt een handje via operationele ondersteuning, bijscholing en opleidingen, en concrete credit scans. Erik De Caluwe en Thierry De Meester richtten het bedrijf in 2008 op. Zij zijn nog altijd de twee enige aandeelhouders.
“Wij voorzien onder meer in trainingen die de meest voorkomende aspecten van credit management behandelen”, zegt De Caluwe. “Daarnaast leggen wij de focus op persoonlijke coaching en verbetering van de interpersonele vaardigheden. We leren bedrijfsleiders om niet louter op kortetermijnoplossingen te focussen. Ze moeten eerder proactief dan curatief optreden.”
“Omdat elke bedrijfssituatie anders is, bieden wij ook maatwerkopleidingen aan. Hierbij werken we modules uit die afgestemd zijn op het bedrijf, de bedrijfscultuur, de sector, het debiteurenbestand, enzovoort. Met als uiteindelijk doel: een hogere efficiëntie van het debiteurenbeheer en een optimalisatie van de cashflow bij onze opdrachtgevers.”
“Triple A Solutions richt zich voornamelijk op Belgische ondernemingen en op internationale bedrijven met een creditafdeling in ons land. Kmo’s blijven voorlopig eerder afwachtend. Niet zozeer door onze aangeboden oplossingen of de tarieven, maar eerder omdat consultancy een beperkte vorm van inmenging en inzicht in de interne keuken vergt. En net daar wringt het schoentje. De klassieke detachering van onze consultants is in de kmo-markt minder relevant. De meerwaarde zit hier vooral in opleiding en training van het eigen personeel, in combinatie met het opzetten van specifieke procedures en processen.”
Vraag groter dan ooit
Volgens De Caluwe zijn ondernemers anno 2011 erg bewust van het feit dat een goede cashpositie essentieel is voor hun bedrijf. “Door die bewustwording is de vraag naar credit professionals groter dan ooit. Heel wat bedrijven hebben tijdens de crisis hun werkkapitaal zien dalen. Daardoor konden ze soms zelfs hun eigen verplichtingen niet langer nakomen, zoals de uitbetaling van de lonen. De daling van het werkkapitaal is het gevolg van meerdere factoren: klanten die later betalen, leveranciers die meer druk zetten op openstaande vorderingen, de omzet die slinkt door minder verkopen, kredietverzekeraars die strengere eisen stellen en het risico bijgevolg doorschuiven naar het bedrijf, enzovoort.”
“Op deze elementen heb je als bedrijfsleider weinig of geen impact. De meest voor de hand liggende reactie is dan om op openstaande debiteuren te gaan werken. Maar daar heb je ervaren credit professionals voor nodig. We stellen ook een stijging van de vraag naar zuivere kredietanalisten vast. Bedrijven willen hun risico’s beter kunnen inschatten. Dat kan uiteraard door gebruik te maken van rapporten van handelsinformatieverstrekkers zoals Graydon of Dun & Bradstreet. Maar je kunt ook zelf een risico-inschattingsmodel opzetten. Ook hier kunnen wij helpen.”
Credit controllers en collectors zijn dus erg in trek. Toch raakt het aantal vacatures moeilijk ingevuld. “Deze functies werden vaak onterecht als onaantrekkelijk aanzien”, zegt De Caluwe. “Een monotone job, veel bellen, vervelende klanten, de problemen van andere departementen oplossen, het waren vooroordelen die weinig interesse opwekten. Opleidingsinstellingen hadden tot voor kort trouwens geen richting waarin je voor credit controller kon studeren.”
“Dat is nu wel anders. Sommige hogescholen hebben de specialisatie van credit management opgenomen in hun lessenpakket. Toch blijft het aanbod in ‘zuivere collections’ nog te beperkt. Met als gevolg dat er een tekort is aan goede credit professionals. Daarom hebben we twee nieuwe initiatieven gelanceerd: een opleidingstraject voor onervaren credit collectors en een platform waar bedrijven en kandidaten elkaar kunnen ontmoeten. We doen dit nu twee maanden en we zien al de eerste positieve resultaten.”
Rollenspel
Een goede credit professional moet volgens De Caluwe beschikken over meerdere troeven: hij moet communicatief en meertalig zijn, moet persoonlijkheid hebben; moet cijfermatig ingesteld zijn en over de nodige ervaring beschikken.
“In het nieuwe opleidingstraject focussen we op werkzoekenden die beantwoorden aan deze criteria. Die leiden we dan zelf op in onze ‘Triple A Credit Academy’. Allereerst is er een theoretische vorming gedurende een week. Daarin worden procedures, tips en trucs ingeoefend aan de hand van rollenspelen. De deelnemers krijgen daarnaast de beginselen van kredietanalyse, klantenboekhouding en interpretatie van handelsinformatie aangereikt. Aansluitend beginnen ze aan een korte stageperiode bij een van onze klanten – onder supervisie van een ervaren credit consultant. Zo groeien ze uiteindelijk uit tot volwaardige professionals.”
Het opzetten van een ontmoetingsplatform kwam er ook uit noodzaak. “We merkten dat kandidaten steeds minder bereid waren om telkens een halve dag vrij te nemen of om zich in duizend bochten te wringen om op sollicitatie te kunnen gaan bij onze klanten”, zegt De Caluwe. “Daarom organiseren we sinds maart een maandelijkse meet-and-greet. Het gaat om sessies van vijftien minuten, waarbij credit professionals klanten ontmoeten die op zoek zijn naar een tijdelijke of permanente ondersteuning.”
“Op die manier zien de kandidaten in één keer meerdere potentiële werkgevers en de bedrijven krijgen een goed beeld van het aanbod op de arbeidsmarkt. Aansluitend worden afspraken gemaakt over het vervolg van de sollicitatieprocedure. We hebben al drie meet-and-greets georganiseerd. Een derde van de deelnemende bedrijven rondt binnen de week de sollicitatie positief af en nog eens een derde doet dat binnen de drie weken.”
Ambitie voor 2011
Triple A Solutions stelt een team van 35 credit professionals ter beschikking. Een jaar geleden waren het er nog maar iets meer dan de helft. Die snelle groei wordt nu enigszins getemperd door de schaarste op de arbeidsmarkt, maar daar moeten de nieuwe initiatieven verandering in brengen. De Caluwe is ambitieus. In 2010 bedroeg de omzet van zijn bedrijf 1,8 miljoen euro en voor 2011 mikt hij op een stijging van 25 tot 40 procent.
ROEL VAN ESPEN, FOTOGRAFIE THOMAS DE BOEVER
“Kmo’s zijn weigerachtig omdat consultancy een beperkte vorm van inmenging en inzicht in de interne keuken vergt. En net daar wringt het schoentje” Erik De Caluwe, Triple A Solutions
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier