Koopjes over de grens
Heeft u in het buitenland een wagen tegen een interessante prijs gevonden en wilt u die naar België brengen? Met deze zaken houdt u het beste rekening.
Tussen 1993 en 2011 publiceerde de Europese Commissie jaarlijks een Car Price Report dat de autoprijzen in Europa vergeleek. Daaruit bleek dat er aanzienlijke verschillen tussen de deelstaten waren. België behoorde meestal tot de duurdere landen, maar door de jaren heen namen de prijsafwijkingen af. Recente officiële studies zijn er niet, maar uit de gegevens van leasemaatschappijen en autowebsites leiden we af dat er nog altijd koopjes te doen zijn over de grenzen.
“Importeren uit het buitenland is voordelig voor nieuwere en zeldzame wagens”, weet Maud Broekx. Hij is de zaakvoerder van Trex Cars, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de invoer van auto’s uit Duitsland. “Voor zeer jonge voertuigen, oldtimers en voertuigen met weinig voorkomende opties of motortypes kan het verschil de moeite waarde zijn. Sinds de aanpassing van de Belgische wetgeving zien we ook een duidelijke interesse in benzinewagens uit andere landen, omdat het aanbod in België beperkt is.”
Als u een voordelige wagen hebt gevonden bij een particulier of een professionele verkoper in het buitenland, dan vergelijkt u het beste de prijs van het model met de prijzen in verschillende landen. Let er wel op dat u auto’s met dezelfde accessoires en hetzelfde interieur vergelijkt. De technische specificaties kunnen verschillen van land tot land.
Nieuw versus tweedehands
Zorg er ook voor dat u op de hoogte bent van de btw-regels. Die verschillen naargelang u een nieuwe of een gebruikte wagen koopt. De Belgische btw-wetgeving beschouwt een personenwagen als nieuw wanneer de levering plaatsvindt binnen een termijn van zes maanden na de datum van de eerste ingebruikneming. Ook wanneer de auto niet meer dan 6000 kilometer op de teller heeft, wordt die als nieuw gezien. “U betaalt aan de buitenlandse handelaar dan enkel de nettoprijs. Dat is de verkoopprijs min de buitenlandse btw”, zegt Maud Broekx. “Bij de invoer in België rekent de douane u 21 procent Belgische btw aan. Afhankelijk van het btw-tarief in het land van aankoop kan de wagen zo dus duurder of goedkoper worden.”
Licht de verkoper vooraf in over het feit dat u de wagen zal exporteren. In de praktijk eisen buitenlandse – zeker Duitse – verkopers echter vaak dat u de lokale btw toch betaalt, omdat ze aan hun fiscale overheid het bewijs moeten leveren dat u de auto uitvoert naar een andere lidstaat. Wanneer u het bewijs van inschrijving nadien opstuurt naar de verkoper, betaalt hij de btw terug.
Voor een tweedehandswagen gelden andere btw-regels. Een voertuig wordt als tweedehands beschouwd wanneer aan twee voorwaarden voldaan is. Enerzijds moet de levering meer dan zes maanden na de eerste ingebruikneming plaatsvinden. Anderzijds moet de auto meer dan 6000 kilometer hebben afgelegd. Maud Broekx: “Voldoet de wagen aan beide voorwaarden, dan betaalt u bij een professionele verkoper de prijs inclusief de lokale btw. Is die lager dan de Belgische btw, dan kan een particulier dus een goede zaak doen.” Koopt u de auto bij een privépersoon, dan is er geen btw verschuldigd – noch in het land van de verkoper, noch in België.
Veilig onderweg
Om de auto naar België te transporteren, zijn er verschillende opties. Ofwel doet u een beroep op een transportfirma, ofwel rijdt u de nieuwe auto op een aanhangwagen naar België, ofwel rijdt u de wagen zelf naar uw woonplaats met behulp van transitplaten. U kunt die tijdelijke nummerplaten bestellen in het land waar u de auto koopt. Vraag de verkoper eventueel om u daarbij te helpen. Ga ook zeker na of de transitplaten geaccepteerd worden in alle landen waar u doorrijdt. Uw eigen kentekenplaten op uw nieuwe auto zetten is niet toegestaan.
Voor de rit naar België moet uw wagen ook worden verzekerd. U kunt een tijdelijke verzekering onderschrijven in het land waar u de auto koopt, bijvoorbeeld bij de maatschappij die de transitplaten levert), maar u kunt daarvoor ook terecht bij een Belgische verzekeraar.
Zodra u met het voertuig de Belgische bodem betreedt, moet u zich aanmelden bij een douanekantoor naar keuze. Daar moet u de aankoopfactuur of een ander aankoopbewijs met vermelding van de prijs en het chassisnummer voorleggen. Bij een nieuwe wagen is dat de prijs zonder btw. Werd de auto al eerder ingeschreven, dan hebt u ook het inschrijvingsbewijs nodig. Aan de hand van het betalingsbewijs en een eventuele bestelbon kunt u bewijzen dat de vermeldingen op de aankoopfactuur correct zijn. Kocht u een nieuwe wagen, dan zal de douaneambtenaar de betaling van 21 procent btw vorderen. U ontvangt van hem een vignet 705, dat op het roze formulier ‘aanvraag tot inschrijving’ wordt geplakt.
Bijkomende formaliteiten
Nadat u de invoerformaliteiten hebt vervuld, moet u in België een autoverzekering afsluiten om uw burgerlijke aansprakelijkheid te dekken – net zoals bij een nieuwe wagen die u hier zou aankopen. Daartoe dient u de aanvraag tot inschrijving, inclusief het vignet 705, voor te leggen aan de verzekeraar. Pas als uw verzekering aangevraagd is, kan het voertuig ingeschreven worden bij de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV).
Koopt u een tweedehandswagen of een nieuwe wagen die al eens werd ingeschreven, dan moet die ook de technische controle passeren. Bij die controle moet u het douanevignet 705 en het buitenlandse inschrijvingsbewijs tonen. De auto moet overigens voorzien zijn van kentekenplaten. Dat mogen de transitplaten (met de bijbehorende documenten) zijn, maar u kunt ook een beroep doen op een autohandelaar die uw auto voorrijdt met handelaarsplaten.
“Na het vervullen van de douaneformaliteiten en de eventuele technische controle moet u de wagen bij de DIV inschrijven”, zegt Maud Broekx. “Dat gebeurt aan de hand van het roze formulier dat u bij de douane hebt gekregen. Op dat formulier moet zowel het vignet 705 als het vignet van de verzekeraar zijn aangebracht. Voor een tweedehandswagen moet u het originele inschrijvingsbewijs van het land van herkomst voorleggen. Doorgaans wordt ook een kopie van de aankoopfactuur of een ander aankoopbewijs gevraagd.”
Garantie
Bij de aankoop van een nieuwe auto hebt u in alle lidstaten van de Europese Unie recht op dezelfde bescherming. U kunt uw auto dus in België laten herstellen onder garantie gedurende twee jaar, ook al hebt u die in een ander land gekocht. Als u een tweedehandswagen koopt bij een buitenlandse handelaar binnen de EU, dan hebt u als Europese consument recht op een waarborg van een jaar. De reparaties moeten dan wel uitgevoerd worden door de verkoper (dus in het buitenland). “Koopt u een tweedehandswagen bij een officiële merkdealer, dan is de waarborg echter vaak overdraagbaar naar België”, weet Maud Broekx van Trex Cars. “De aankoop van een tweedehandsauto bij een particulier geeft u geen recht op garantie.”
Roel Van Espen
“Importeren uit het buitenland is voordelig voor nieuwere en zeldzame wagens” – Maud Broekx, Trex Cars
Bij de aankoop van een nieuwe auto heeft u in alle lidstaten van de Europese Unie recht op dezelfde bescherming.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier