Kleur geven aan de file
Centimeter voor centimeter kruipt de file vooruit. Wegenwerken, tot nut van ‘t algemeen. En net als je voelt dat je gaat indommelen, begint het spektakel. Flitslichten, pijlen, gevaarborden! Kleurrijk divertissement, aangeboden door de firma Janssens.
Janssens zit met u in. Een parkeerverbod, versmalde rijstroken, een put in de weg… Als u het niet wist, zal het niet aan hen gelegen hebben. Aanvankelijk hield Janssens NV zich alleen bezig met de productie en verkoop van verkeersborden en toebehoren van wegsignalisatiemateriaal. In 1998 ging het in zee met Traffic Services, waardoor de wegsignalisatie ook verhuurd en onderhouden kon worden.
Hoe Janssens bij Traffic Services terechtkwam, is een verhaal apart. Oorspronkelijk behoorde Traffic Services tot de Socal-Light-groep van de familie Stappaerts. Net voor het faillissement van Socal-Light in 1995 kocht hun financiële directeur Oswald Anné de enige niet-verlieslatende dochteronderneming, Traffic Services, op.
Om te overleven was een kapitaalsverhoging vereist. Anné vond in de Nederlandse groep Vissers een ideale partner. Vissers had immers belangen in Indico, de grootste concurrent van Traffic Services. Na een half jaar slokte Traffic Services Indico op. In 1998 waren nieuwe investeringen nodig, maar Vissers was niet langer geïnteresseerd. En zo komen we bij Janssens, dat de grootste leverancier van Traffic Services was. Anné stelde Janssens voor om de aandelen van Vissers over te nemen. De synergie tussen Janssens en Traffic Services legde de basis voor de sterke groei van de groep Janssens.
Met de oprichting van Alfasign in 1998 ging Janssens nog een stapje verder in zijn expansiepolitiek. De belangrijkste activiteiten van Alfasign zijn de ontwikkeling en productie van variabele signalisatie zoals flitslampen, draadloze looplampen en lichtbalken. De omzet bedraagt intussen 25 miljoen frank.
In mei van dit jaar volgde de oprichting van een afdeling technieken, waardoor de groep zich nu ook inlaat met kleinere onderhoudswerken, zoals het herstellen van brugvoegen. Hier wordt naar een jaarlijkse omzet van 100 miljoen gestreefd.
Maar de groep Janssens is nog niet klaar met differentiëren. Vandaar de recente overname van New Socal-Light. Toen Socal-Light in 1995 failliet ging, nam de Franse groep Signaux Girod de zaak over en doopte ze om tot New Socal-Light. Het bedrijf is gespecialiseerd in de productie van inwendig verlichte borden die boven snelwegen hangen en de afritten aanduiden. Hoewel New Socal-Light in 1999 nog een omzet van 150 miljoen haalde, besliste de Franse groep dat het bedrijf niet meer in de strategie van de groep paste.
Door de overname van New Socal-Light kan de groep Janssens zelf heel het gamma van producten en diensten op het vlak van signalisatie aanbieden. “Als we alles zelf in handen hebben, kunnen we beter inspelen op de marktsituatie. Kwaliteit en conformiteit zijn weliswaar belangrijk, maar alleen de aanbieder met de laagste prijs haalt het,” zegt Glenn Janssens van Janssens NV.
Sinds de synergie in 1998 tussen Janssens en Traffic Services nemen Glenn Janssens als gedelegeerd bestuurder en Oswald Anné als financieel en administratief directeur het dagelijkse bestuur op zich. Anné heeft de taak om de nood aan organisatie en structuur in de onderneming te lenigen. Vóór de samensmelting werkten slechts zes mensen bij Janssens: “Het ging allemaal heel snel. Tot april 1998 was er geen administratie, er was geen enkele bediende in dienst. Het waren allemaal arbeiders die uit hun hoofd wisten hoe het met de stock zat en wat er moest worden gedaan,” aldus Jannsens.
Die manier van werken verklaart waarom Janssens tot in 1998 vooral actief was in de privé-sector: “Vroeger waren klanten aannemers die op de onmogelijkste momenten een bestelling plaatsten. Niemand kon optornen tegen onze snelheid van levering. Ook bij de overheid zijn de leveringstermijnen heel strict, maar er komt ook veel meer papierwerk aan te pas. Binnen ons bedrijf lukte zoiets toen niet, maar sinds een jaar of twee slagen we daar wel in.”
De sterkte van de groep blijft echter just in time leveren. “Met de overname van New Socal-Light willen we dat procédé verder verbeteren. Het gekwalificeerde personeel kan de stocks op niveau brengen voor de andere productie-activiteiten binnen de groep. Hiermee komen we tegemoet aan de vraag naar steeds kortere leveringstermijnen.”
Glenn Janssens zit al van zijn twintigste in het bedrijf. Zijn grootvader was in de jaren ’60 begonnen met zeefdrukken en het bedrukken van verkeersborden. Na zijn dood ging diens zoon ermee door, maar die moest in 1994 wegens gezondheidsredenen afhaken. Nog liever dan de onderneming in andere handen te zien overgaan, besloot zijn 20-jarige zoon Glenn om zijn studies economie voortijdig stop te zetten: “Ik was toch van plan om na mijn studie economie in de zaak te stappen. Ik wilde niet het risico nemen verder te studeren om daarna in een bedrijf te willen beginnen dat er niet meer was.”
Aanvankelijk dacht Glenn Janssens werk en studies te combineren. Dat bleek al snel onrealistisch. In 1994 haalde hij met zijn bedrijf een omzet van 60 miljoen frank, in 1999 kwam hij uit op 200 miljoen, de dochterondernemingen niet meegerekend. Voor dit jaar verwacht Janssens een geconsolideerde omzet van 470 miljoen. De winst wil men zien stijgen van 15 naar 40 miljoen.
Het succes wordt
voor een groot deel verklaard door de productie van een nieuw type verkeersborden sinds eind 1997. De jongste jaren heeft de overheid de wetgeving verstrengd na een aantal zware verkeersongevallen met vrachtwagens. De nieuwe borden hebben een grotere reflectiegraad en zijn steviger gebouwd.
De stad Gent was de eerste die een groot bestek plaatste bij Janssens. “Het is vooral door dit soort borden dat we plotseling enorm gegroeid zijn,” zegt Glenn Janssens.
Sinds 1998 is het aantal werknemers bij Janssens aangestegen van zes tot 34 in de Lokerse vestiging, 25 in Traffic Services, terwijl Alfasign en New Socal-Light respectievelijk één en negentien werknemers tewerkstellen. Dat brengt het totale aantal werknemers binnnen de groep Janssens op 79. New Socal-Light zal wel negen werknemers uit de afdeling Portieken laten afvloeien. De afdeling wordt gesloten omdat de productiewijze sterk verouderd en dus niet langer rendabel is.
Vermoedelijk zal het bedrijf over twee à drie jaar de grenzen van de Belgische markt bereikt hebben. In Vlaanderen streeft Janssens naar een marktaandeel van 80% en in Wallonië naar 60%. Naar eigen zeggen beschikt Janssens NV nu over een aandeel van 50% voor België. Pas wanneer die doelstellingen zijn gehaald, waagt het duo zich aan buitenlandse investeringen. Glenn Janssens: “De buitenlandse markten worden heel goed afgeschermd ten voordele van de lokale bedrijven. Bovendien gelden daar andere afmetingen en regels voor verkeersborden. Technisch vormt dat geen probleem, maar het volume van de buitenlandse aanbestedingen is een ander paar mouwen. Dat kunnen we logistiek nog niet aan.”
rozemarijn vanhoe
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier